ابداع تست سریع تشخیص تبخال در یک ساعت

تبخال، یک عفونت ویروسی ناشی از ویروس سیمپلکس  HSV  محسوب می شود که در سراسر جهان شایع است. این ویروس باعث ایجاد تاول ها و زخم های دردناک در نقاط مختلف بدن، از جمله در اطراف دهان و ناحیه تناسلی می شود. به تازگی محققان موفق به طراحی نوعی کیت تشخیص سریع این ویروس شده اند که در کنترل و درمان بیماری نقش به سزایی دارد.

به گزارش سیناپرس، ویروس های تبلخال هرپس سیمپلکس به دو نوع HSV-1 و HSV-2 دسته بندی می شوند. انتقال HSV-1 عمدتا از طریق تماس دهان به دهان اتفاق می افتد و عفونت ناشی از آن باعث تبخال دهان می شود، این ویروس همچنین می تواند باعث تبخال تناسلی نیز شود.

نوع HSV-2 ویروس تبخال از طریق تماس جنسی گسترش یافته و باعث تبخال تناسلی می شود. در موارد نادر، تبخال می تواند در حین زایمان از مادر به کودک منتقل شود و متاسفانه باید اذعان داشت تبخال یک عفونت مادام العمر است و در حال حاضر درمانی برای آن وجود ندارد.

به تازگی محققان یک کیت تشخیص سریع این ویروس به نام Molbio Diagnostics Truenat HSV 1/2 را طراحی کرده اند که می تواند طی یک ساعت نتیجه نهایی و تحلیل ویروس شناسی را ارائه دهد. به گفته سازنده این کیت، تست فوق روی زیرساخت Truelab عمل کرده و برای اجرای آزمایش نیازی به تنظیمات و تجهیزات اضافی ندارد.

سریرام ناتاراجان، مدیر عامل، بنیانگذار و مدیر مرکز پزشکی Molbio Diagnostics، در مورد راه اندازی Truenat HSV 1/2 برای آزمایش ویروس هرپس سیمپلکس، خاطرنشان کرد که تبخال یک بیماری عفونی است که جهان برای مدت طولانی با آن مبارزه کرده است. این کیت جدید می تواند به کاهش میزان عفونت کمک کند.

به گزارش سیناپرس، دکتر چاندرا شکار نایر (Chandrasekhar Nair)،  مدیر شرکت سازنده این کیت در رابطه با عملکرد آن خاطرنشان کرد که ویروس تبخال به ندرت مورد توجه قرار می گیرد و هیچ درمانی ندارد. وی همچنین اذعان داشت که روش موثر آزمایش در محل مراقبت به پیشگیری از شیوع این بیماری کمک می کند.

مترجم: رضوان خندان

منبع: thehealthsite

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا