نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

چین می ‌تواند بخش ‌هایی از ماه را قلمرو خود کند

به گزارش سيناپرس، در حالی که ایالات متحده و چین در حال رقابت برای از سرگیری اعزام فضانوردان به ماه هستند، بیل نلسون مدیر ناسا، در مورد جاه طلبی های چین هشدار داد و اعلام کرد که پکن قصد دارد حضور دائمی خود در سطح ماه را ایجاد و تثبیت کند.

نلسون در ادامه گفت: این احتمال وجود دارد که چینی ها اعلام کنند بخش هایی از ماه تحت قلمرو ماست. وی به اقدامات چین در دریای چین جنوبی اشاره کرد که منطقه ای مورد مناقشه بوده که چین به طور غیرقانونی توانسته شبکه ای از جزایر مصنوعی با تاسیسات نظامی در آن بسازد. نلسون ابراز نگرانی کرد که چین ممکن است تلاش کند دسترسی ایالات متحده و سایر کشورهایی که به دنبال اکتشاف سطح ماه هستند را محدود کند.

ویرتس فرمانده سابق ایستگاه فضایی بین المللی و شاتل فضایی در این رابطه گفت: به طور بالقوه شیطنت هایی وجود دارد که چین می تواند روی ماه انجام دهد. به عنوان مثال، اگر زیرساخت‌هایی را در آنجا ایجاد کنند، می‌ توانند به طور بالقوه همکاری های مشترک را رد کنند.

او گفت: در یک سطح، این یک رقابت سیاسی است تا نشان دهیم سیستم چه کشوری بهتر کار می کند. آنچه چینی ها واقعاً می خواهند احترام به عنوان برترین کشور جهان است. آنها می خواهند قدرت غالب روی زمین باشند، بنابراین رفتن به ماه راهی برای نشان دادن کارکرد سیستم آنها است.

ناسا به تازگی ماموریت ۲۶ روزه آرتمیس I خود را به پایان رسانده است که طی آن فضاپیمای بدون سرنشین اوریون دور ماه چرخید. این ماموریت که به عنوان ماموریت موفقیت آمیز مورد استقبال قرار گرفت، اولین گام مهم ناسا برای ارسال فضانوردان به ماه در سال ۲۰۲۵ و برای شروع حضور دائمی انسان در آنجا بود.

به گفته نلسون، ماموریت بعدی آرتمیس ۲ قرار است طی دو سال آینده انجام شود و ناسا امیدوار است که بتواند آن را تسریع کند. او گفت: چین در دهه گذشته موفقیت و پیشرفت های عظیمی داشته است.

بر اساس اعلام این کشور، تاریخ فرود آنها روی ماه روز به روز نزدیک‌تر می ‌شود و این موضوع تسلط چینی ها بر مکان ‌های زیادی در قطب جنوبی ماه را دربر خواهد داشت که برای برداشت آب و غیره، مفید است.

به گزارش سیناپرس، بر اساس گزارش اخیر پنتاگون، برنامه فضایی چین پیشرفت های چشمگیری داشته است. این مطالعه همچنین نشان داد که چین در تولید سیستم‌ های پرتاب فضایی برای فعال کردن اکتشافات فضایی انسانی بهتر شده است.

مترجم: مهگل غفاری

منبع: ntd

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل