نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

ساخت بافت مصنوعی برای ترمیم آسیب های جنسی

در مطالعه‌ ای جدید دانشمندان بافت مصنوعی ایجاد کردند که جراحات آلت تناسلی را ترمیم کرده و عملکرد طبیعی نعوظ را در مدل خوک بازیابی می ‌کند. یافته‌ ها نشان می ‌دهد که تونیکا آلبوژینیا مصنوعی (ATA) که از غلاف فیبری لازم برای حفظ نعوظ تقلید می ‌کند، نویدبخش ترمیم آسیب‌های آلت تناسلی در انسان است.

به گزارش سیناپرس، پروفسور ژیاتو شی (Xuetao Shi) محقق ارشد این مطالعات از دانشگاه صنعتی چین جنوبی در گوانگژو می گوید: ما تا حد زیادی مشکلات و نتایج فرآیند ساخت تونیکا آلبوژینیا مصنوعی را پیش‌ بینی می ‌کردیم، اما همچنان از نتایج آزمایش ‌های حیوانی متعجب بودیم، چراکه آلت تناسلی بلافاصله پس از استفاده از تونیکا آلبوژینیا مصنوعی نعوظ طبیعی خود را به دست آورد.

وی افزود: بزرگترین مزیتی که ما متوجه شدیم این است که تونیکا آلبوژینیا مصنوعی با تقلید از ریزساختار بافت های طبیعی به عملکردهای بافت مانند دست می یابد. این رویکرد طراحی می ‌تواند به بسیاری از بافت ‌های دیگر بدن گسترش یابد.  

شی گفت: تمرکز تحقیقاتی تیم او اخیراً به تولید مواد زیستی برای رسیدگی به مسائل مربوط به سلامت باروری مردان از جمله اختلال نعوظ، ناباروری و بیماری پیرونی به عنوان یک اختلال بافت همبند در نتیجه آسیب جنسی، معطوف شده است. حدود نیمی از مردان بین ۴۰ تا ۷۰ سال نوعی اختلال نعوظ را تجربه می‌ کنند، در حالی که تخمین زده می ‌شود ۵ درصد از بیماری پیرونی رنج می ‌برند که باعث درد و طیف وسیعی از اثرات دیگر می ‌شود.

شی همچنین گفت: ما متوجه شدیم که این موضوع کمتر مورد توجه قرار گرفته است، اما نیازهای مربوط به آن بسیار زیاد است. در حالی که بسیاری از مطالعات قبلی بر ترمیم مجرای ادرار متمرکز شده ‌اند و تحقیقات کمتری روی بازیابی عملکرد نعوظ متمرکز شده است.

برای پرداختن به این موضوع، شی و همکارانش، تونیکا آلبوژینیا مصنوعی را بر پایه پلی وینیل الکل توسعه دادند که ساختار فیبر پیچ خورده ای شبیه به بافت طبیعی دارد. در نتیجه، این ماده مصنوعی دارای خواص بیومکانیکی است. محققان آزمایش ‌هایی را برای بررسی سمیت بافت مصنوعی و سازگاری خون انجام دادند، زیرا برای مدت طولانی در بدن خواهد ماند و نباید برای سایر بافت‌ها مضر باشد.

سپس، دانشمندان این بافت مصنوعی را در خوک‌ ها آزمایش کردند. محققان دریافتند که تکه های ساخته شده از بافت مصنوعی عملکرد نعوظ را به گونه ای بازسازی می کند که مشابه بافت طبیعی آلت تناسلی است که نشان می دهد این پیوند با موفقیت جایگزین عملکرد بافت های طبیعی شده است. محققان اثر تکه ‌های تونیکا آلبوژینیا مصنوعی را پس از یک ماه تحلیل کرده و دریافتند که در حالی که بافت مصنوعی ریزساختار بافت طبیعی اطراف را بازسازی نمی ‌کند، فیبروز قابل مقایسه با بافت طبیعی ایجاد کرده و به نعوظ طبیعی دست می ‌یابد.

به گزارش سیناپرس، شی توضیح داد: نتایج بررسی ها یک ماه پس از عمل نشان داد که این بافت مصنوعی به نتایج خوب و البته نه کامل ترمیمی دست یافته است. شی اشاره کرد که در صدمات آلت تناسلی، تونیکا آلبوژینه معمولا تنها بافت آسیب دیده نیست. اعصاب اطراف و بافت اسفنجی که از تنه آلت تناسلی می گذرد نیز اغلب آسیب دیده و ترمیم را دشوارتر می کنند.

شی در خاتمه افزود: مطالعات ما در این مرحله بر ترمیم یک بافت منفرد در آلت تناسلی متمرکز است و مرحله بعدی ترمیم نقص کلی آلت تناسلی یا ساخت یک آلت تناسلی مصنوعی را شامل می شود.

وی افزود: محققان همچنین قصد دارند تکنیک هایی را برای ترمیم سایر بافت ها از جمله قلب و مثانه بررسی کنند.شرح کامل این پژوهش و یافته های حاصل از آن در آخرین شماره مجله تخصصی Matter منتشر شده است.

مترجم: مهدی فلاحی پناه

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل