نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

درمان خشکی چشم به کمک سلول های بنیادی

محققانی که در مورد بیماری خشکی چشم در موش ‌ها مطالعه می ‌کنند، دریافته ‌اند:این بیماری می ‌تواند نحوه بهبود قرنیه را تغییر دهد. آنها همچنین درمان های بالقوه ای را شناسایی کرده اند که بر پایه سلول های بنیادی قادر به درمان این بیماری است.

به گزارش سیناپرس، دکتر راجندرا آپته، محقق ارشد و استاد دانشکده پزشکی دانشگاه واشنگتن در سنت لوئیس، موفق به طراحی روشی شده است که بر اساس سلول های بنیادی می توان خشکی چشم را درمان کرد.

وی در این رابطه گفت: داروهای فعلی فقط روی در حدود ۱۰ تا ۱۵ درصد بیماران به خوبی کار می کنند. مطالعات جدید شامل ژن‌ هایی می ‌شود که برای سلامت چشم نقش کلیدی دارند، ما اهداف بالقوه‌ ای را برای درمان این عارضه شناسایی کردیم که در بیماری خشکی چشم نسبت به چشم‌ های سالم متفاوت به نظر می‌ رسند.

گفتنی است، ده ها میلیون نفر در سراسر جهان، در نتیجه عوارض و آسیب های مرتبط با بیماری خشکی چشم، چشم درد و تاری دید دارند. با هدف قرار دادن این پروتئین‌ ها، ممکن است بتوانیم این آسیب‌ ها را با موفقیت درمان یا حتی از آن پیشگیری کنیم.

در بیماری خشکی چشم، چشم نمی تواند رطوبت کافی کره چشم را با اشک طبیعی تامین کند. انواع مختلفی از قطره ‌ها می‌توانند به جایگزینی آن ‌ها کمک کنند، اما زمانی که چشم‌ ها خشک هستند، قرنیه بیشتر در معرض آسیب قرار می ‌گیرد.

محققان دریافتند:پروتئین های ساخته شده توسط سلول های بنیادی که قرنیه را بازسازی می کنند، ممکن است اهداف جدیدی برای درمان و پیشگیری از این آسیب ها باشند. برای مطالعه این موضوع، محققان ژن‌های بیان شده توسط قرنیه را در چندین مدل موش های آزمایشگاهی تجزیه و تحلیل کردند. آنها بیماری خشکی چشم، دیابت و سایر شرایط را تحت بررسی قرار داده و جنبه های مختلف بیماری را مطالعه کردند.

به گزارش سیناپرس، نتایج این مطالعه نشان داد در موش های مبتلا به خشکی چشم، قرنیه، ژنی به نام SPARC را فعال کرده و  سطوح بالاتر پروتئین SPARC با بهبودی بهتر شرایط چشم همراه بود. 

دکتر آپته در این رابطه گفت: ما توالی RNA تک سلولی را برای شناسایی ژن های مهم با هدف حفظ سلامت قرنیه انجام داده و معتقدیم که تعداد کمی از آنها، به ویژه SPARC، ممکن است اهداف درمانی بالقوه ای را برای درمان بیماری خشکی چشم و آسیب قرنیه ارائه دهند.

این سلول ‌های بنیادی مهم و انعطاف ‌پذیر بوده و با کمک آن ها است که پیوند قرنیه بسیار خوب عمل می‌کند. اگر پروتئین‌هایی که ما شناسایی کرده‌ ایم به‌عنوان روش‌ های درمانی برای فعا ل‌سازی این سلو ل‌ها در افراد مبتلا به سندرم چشم خشک استفاده نشوند، حتی ممکن است بتوانیم سلول‌ های بنیادی مهندسی شده لیمبال را برای جلوگیری از آسیب قرنیه در بیماران مبتلا به خشکی چشم پیوند بزنیم.

به گزارش سیناپرس، شرح کامل این یافته ها به صورت آنلاین در آخرین شماره مجله تخصصی Proceedings of the National Academy of Sciences منتشر شده است.

مترجم: نیروانا محمدحسینی

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل