نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

تشخیص بیماری به کمک یک بازی ذهنی

نتایج یک مطالعه جدید نشان می دهد که اگر متوجه می شوید هوشیاری کلی ندارید، ممکن است در معرض خطر ابتلا به عفونت های ویروسی باشید. این تشخیص به لطف یک بازی ذهنی ساده به طور ارزان و در دسترس، امکان پذیر است.

به گزارش سیناپرس، تیمی مشترک از محققان دانشگاه میشیگان، دانشکده پزشکی دانشگاه دوک و دانشگاه ویرجینیا می ‌گویند که وقتی عملکرد شناختی یک فرد شروع به نوسان می ‌کند، احتمالاً وی به یک بیماری مبتلا شده  و عوارض ناشی از ویروس‌ های تنفسی را تجربه می‌ کند.

آلفرد هیرو، استاد برجسته دانشگاه جان اچ هلند در رشته مهندسی برق و علوم کامپیوتر در U-M در این رابطه می گوید: همه ما می دانیم که اگر استرس داشته یا به اندازه کافی نخوابیده باشیم، مستعد داشتن سیستم ایمنی کمتر انعطاف پذیر خواهیم شد. این اولین مطالعه مواجهه با انسان است که نشان می دهد عملکرد شناختی فرد قبل از قرار گرفتن در معرض ویروس تنفسی می تواند شدت عفونت را پیش بینی کند.

در این میان تغییرات کوچک در عملکرد شناختی معمولی روزانه می ‌تواند منجر به تغییراتی در حالت‌های مغزی شود که خطر ابتلا به بیماری ‌هایی مانند استرس، خستگی و خواب ضعیف را افزایش می دهد. این تیم تنوع شناختی را به منظور تعیین اینکه چگونه عملکرد شناختی ممکن است به عنوان شاخص سلامت ایمنی پس از قرار گرفتن در معرض ویروس تنفسی عمل کند، اندازه گیری کردند.

برای انجام این کار، پژوهشگران یک گروه ۱۸ نفره از داوطلبان سالم را که سه بار در روز به مدت سه روز با استفاده از یک خودآزمایی دیجیتالی در خانه تست عملکرد مغز انجام دادند، مورد بررسی کردند.

سپس نویسندگان مطالعه آنها را در معرض یک راینو ویروس انسانی قرار دادند که یک ویروس سرماخوردگی است. به گزارش سیناپرس، در ادامه از داوطلبان خواسته شد نوعی بازی ذهنی را تمرین کنند. این بازی ۱۸ معیار عملکرد شناختی مانند زمان واکنش، توجه و جابجایی سریع بین اعداد و نمادها را آزمایش می کند. زمانی که محققان تغییرات نمره های کسب شده از این بازی را در طول زمان بررسی کردند، دریافتند که تنوع در عملکرد شناختی ارتباط نزدیکی با ایمنی و حساسیت دارد.

علاوه بر این، محققان  قادر به ارزیابی ریزش ویروس با استفاده از محلول نمکی برای شستن مجاری بینی شرکت کنندگان بودند. آنها وجود عفونت ویروسی و مقدار ویروس موجود در ترشحات بینی افراد را با رشد ویروس در یک کشت سلولی بررسی کردند. به این ترتیب پزشکان و بیماران می توانند با کمک الگوی استاندارد نمرات کسب شده از این بازی ذهنی، میزان و شدت عفونت ویروسی را تشخیص داده به درمان سریع کمک کنند.

به گزارش سیناپرس، شرح کامل این یافته ها در آخرین شماره مجله  تخصصی Scientific Reports منتشر شده است.

مترجم: رضوان خندان

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل