نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

همه گیری کرونا، کودکان محروم را هم چاق تر کرد

بررسی های جدیدی که توسط محققان سوئدی روی کودکان سه و چهار ساله انجام شده است، نشان می دهند که این افراد حتی در مناطق محروم به دنبال همه گیری کرونا چاق تر شده اند.

به گزارش سیناپرس، نتایج یک مطالعه پژوهشی که توسط محققان سوئدی روی بیش از 25000 کودک انجام شده، نشان می دهد: در طول همه گیری کووید 19، بروز اضافه وزن و چاقی در بین کودکان سه و چهار ساله به ویژه در مناطق محروم تر گسترش یافته است.

در این مطالعه، افزایش آماری قابل توجهی در شاخص توده بدنی یا BMI کودکان سه ساله در طول همه گیری دیده شده است. بر این اساس در میان دختران، نسبت چاقی از 2.8 درصد به 3.9 درصد و برای پسران، از 2.4 به 2.6 درصد افزایش یافته است.

همچنین نسبت دختران سه ساله با وزن معمولی از 82.6 درصد پیشین به 80.9 درصد در طول همه گیری کاهش یافته است. اگرچه در گروه پسران سه ساله تغییری در وضعیت وزن طبیعی مشاهده نشده است.

بر اساس این نتایج، در بین کودکان چهار ساله نیز، افزایش قابل توجهی در BMI مشاهده شد و چاقی در دختران و پسران به طور یکسانی افزایش یافت و مشخص شد که تغییرات BMI و وضعیت اجتماعی-اقتصادی نیز با هم مرتبط هستند. چراکه کودکان مناطق محروم، بیشتر از این قضیه متضرر شده بودند.

به گفته مجریان این تحقیق، طبق این نتایج، اگرچه سوئد مانند کشورهای دیگر در طول همه‌گیری قرنطینه نشد، اما باز هم شیوع اضافه وزن و چاقی در کودکان سه و چهار ساله افزایش یافت و حتی در چنین سنین پایینی، تفاوت‌های اجتماعی و اقتصادی مشهود بوده است.

بدین ترتیب می توان تصور کرد در مناطقی از جهان که قوانین سخت گیرانه قرنطینه اجرا شد، احتمالا وضع از این هم بدتر بوده است.

آن ها افزوده اند: این مطالعه نیاز به تلاش‌ها و مداخلات بیشتر با هدف پیشگیری از چاقی در دوران کودکی، به‌ویژه در مناطقی که وضعیت اجتماعی-اقتصادی پایین‌تری دارند را نشان می‌دهد.

گقتنی است یافته های فوق را نشریه بین المللی European Journal of Public Health منتشر شده است.

مترجم: محمدرضا دلفیه

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل