نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

بازگشت یک ستاره دنباله دار به زمین پس از ۵۰ هزار سال

به گزارش سیناپرس، ستاره دنباله دار C/2022 E3 که آخرین بار ۵۰ هزار سال پیش دور زمین چرخید به سیاره ما باز می گردد. به گفته کارشناسان، این ستاره دنباله دار که آخرین بار ده ها هزار سال پیش آسمان زمین را پشت سر گذاشته، مجددا بازگشته و در اواخر ماه ژانویه و اوایل فوریه (دی-بهمن) با چشم غیر مسلح قابل مشاهده خواهد بود.

اخترشناسان اعلام کردند:نه تنها C/2022 E3 (ZTF) مدت مدیدی از زمین دور شده بلکه ممکن است دیگر هرگز به زمین بر نگردد. در این رابطه کسانی که می خواهند تکه ای از یخ های فضایی را ببینند، باید بسته به نیمکره محل زندگی خود، در اوایل صبح در روزهای اواخر ژانویه و اوایل فوریه به آسمان بنگرند.

ناسا در این باره گفت، E3 نزدیکترین فاصله خود را به خورشید در ۱۲ ژانویه (۲۳ دی) خواهد داشت. ناسا همچنین افزود که رصد E3 در صورتیکه روند روشنایی داشته باشد، با دوربین های شکاری آسان خواهد بود و حتی ممکن است که بتوان آن را با چشم غیرمسلح در آسمان تاریک دید.

اخترشناسان E3 را در مارس سال گذشته شناسایی کردند و آن را یک دنباله دار دوره ای طولانی که که از ابر اورت (Oort) سرچشمه گرفته است، می شناسند. این ستاره دنبایه دار پوسته ای از اشیاء مانند سیاره ها و اجسام یخی را دربر دارد که می تواند به اندازه کوه ها یا حتی بزرگتر باشد.

به گفته ناسا، Voyager 1 دورترین شیء ساخته بشر است و هنوز ۳۰۰ سال دیگر طول می کشد تا به لبه داخلی ابر اورت برسد و احتمالا ۳۰ هزار سال دیگر از آن خارج خواهد شد. به طور خلاصه اینکه اگر E3 از اورت آمده باشد، برای رسیدن به زمین مسیر خیلی طولانی را طی کرده است.

آزمایشگاه پیشرانش جت ناسا معتقد است E3 دارای دوره مداری در حدود ۵۰ هزار سال است.

جسیکا لی (Jessica Lee) ستاره شناس رصدخانه سلطنتی گرینویچ لندن گفت که اخترشناسان مشخص نکرده اند که E3 تا چه حد از زمین دور خواهد شد اما گفت که در خوشبینانه ترین حالت ۵۰ هزار سال دیگر به زمین باز می گردد. لی همچنین گفت: برخی از پیش بینی ها نشان می دهد که مدار این ستاره دنباله دار آنقدر عجیب و غریب است که دیگر در مدار واقعی قرار ندارد و احتمالا دیگر به زمین باز نمی گردد.

به گزارش سیناپرس، هنگامی که این ستاره دنباله دار در اواخر این ماه از نزدیک زمین عبور کند، در فاصله حدود ۴۳ میلیون کیلومتری از زمین قرار خواهد گرفت. ناسا در پایان اعلام کرد که بعید است E3 به به خوبی دنباله دار Neowise 2020 دیده شود اما هنوز هم فرصتی عالی برای رصد اجرام خارج منظومه شمسی توسط محققان و علاقه مندان به شمار می رود.

مترجم: فرگل غفاری

منبع: theregister

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل