نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

ایست قلبی: علل، علائم و راهکارهای درمانی

ایست قلبی یا به صورت غیرمنتظره رخ می دهد یا می تواند در نتیجه نقص قلبی عروقی باشد. اگرچه این یک بیماری قلبی بسیار جدی است، اما مطمئناً راه هایی برای درمان آن و همچنین آموزش علائم آن وجود دارد.

به گزارش سیناپرس اردبیل، ایست قلبی از دست دادن ناگهانی عملکرد قلبی در انسانی است که ممکن است از بیماری قلبی رنج ببرد یا سالم باشد. ایست قلبی به طور غیرمنتظره یا به دنبال بیماری های قبلی ظاهر می شود. اگر عدم خون رسانی به مغز و سایر اندام ها فوراً برطرف نشود، ممکن است فرد هوشیاری خود را از دست بدهد، فلج شود یا با مرگ مواجه شود.

حملات قلبی و ایست قلبی دو اختلال قلبی جداگانه هستند، علیرغم این واقعیت که این اصطلاحات اغلب به جای یکدیگر استفاده می شوند. گرفتگی در رگ ها که از جریان خون به قلب جلوگیری می کند باعث حمله قلبی می شود. از آنجایی که این حملات قلبی می توانند تکانه های الکتریکی در قلب را تغییر دهند، ممکن است احتمال ایست قلبی و همچنین تخریب بافت ماهیچه قلب را افزایش دهند. هنگامی که ایست قلبی به طور غیرمنتظره ای به وجود می آید و به دنبال آن هیچ اختلال خاصی در عملکرد قلب وجود ندارد، در بیشتر موارد این علائم در نتیجه یک حمله قلبی است.

ایست قلبی می تواند خود به خود رخ دهد یا در اثر بیماری قلبی عروقی ایجاد شود. با این حال، سه دلیل اصلی برای ایست قلبی وجود دارد:

فیبریلاسیون بطنی و آریتمی: آریتمی پس از تکانه های الکتریکی معیوب در هسته قلب که باعث ضربان قلب نامنظم می شود ایجاد می شود. معمولی ترین آریتمی و محرک ایست قلبی، فیبریلاسیون بطنی است. ضربان سریع در بطن قلب یا فیبریلاسیون بطنی، قلب را مجبور می کند به جای گردش صحیح خون، به اصطلاح بال بال بزند.
قلب بزرگتر: بیماری قلبی که باعث بزرگ شدن یا ضخیم شدن عضله قلب است.
بیماری عروق کرونر: زمانی که عروق کرونر به دلیل تجمع پلاک ضخیم و منقبض می شوند، ایجاد می شود و در نتیجه خون رسانی به قلب را کاهش می دهد. بیماری عروق کرونر ممکن است منجر به مشکلات قلبی یا آریتمی شود که هر کدام در صورت نادیده گرفتن و درمان نشدن می تواند منجر به ایست قلبی شود.

اگرچه در برخی شرایط مطلقا هیچ نشانه ای از ایست قلبی وجود ندارد، اما این علائم می توانند قبل از ایست قلبی وجود داشته باشند که عبارتند از: غش کردن، خستگی، مشکل تنفس، استفراغ، ناراحتی قفسه سینه، بال بال زدن قلب (ضربان تند قلب) و کاهش آگاهی. برخی از علائم ایست قلبی عروقی می تواند کشنده باشد.

افرادی که دچار ایست قلبی می‌شوند، برای اینکه اندام هایشان خون غنی از اکسیژن بیشتری دریافت کنند، نیاز به مراقبت های پزشکی فوری دارند که دو مورد از آنها در زیر توضیح داده شده است:

احیای قلبی ریوی (CPR): شامل فشار دادن شخص دیگری بر روی قفسه سینه برای افزایش گردش خون در اندام‌ها است که غالباً اولین دوره درمان است. تا زمانی که مراقبت های اورژانسی پیچیده تر برای افرادی که دچار ایست قلبی شده اند ارائه نشود، CPR می تواند ایست قلبی را به صورت لحظه ای درمان کند.

استفاده از دستگاه شوک: هر زمان که متخصصان اورژانس قلب و عروق وارد می شوند، از دستگاه شوک برای تحریک قلب با شوک الکتریکی به قلب استفاده می شود که ویژگی های آن را بازیابی می کند و گردش خون مناسب را آغاز می کند.

منبع: healthnews

مترجم: تقی قاسمی

خروج از نسخه موبایل