نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

شناسائی نوعی اختلال حواس ناشی از عفونت ویروسی

پژوهشگران آمریکائی موفق به کشف ویروسی خاص شدند که با فعالیت های خود در مغز انسان ، موجب اختلال در فرایند تفکر شده و ایجاد حماقت می کند. ویروس algae که پیش از این در مطالعات انسانی کشف نشده و در انسان های سالم مشاهده نمی شد،  سبب اختلال در شناخت و درک شده و همچنین در توانائی دید و تخمین فاصله نیز مشکلاتی ایجاد می کند. پژوهشگران دانشکده پزشکی جان هاپکینز در دانشگاه نبارسکا در حین مطالعات خود روی میکرب های موجود در گلوی انسان ، به صورت اتفاقی با این ویروس رو به رو شده و آن را شناسائی کردند.

ممکن است که تفاوت های ژنتیکی بسیاری در کدهای ژنتیکی فرد الف و ب مشاهده شود که آن ها را از پدر و مادر خود به ارث برده اند . ولی در این میان باید در نظر داشت که برخی از این تفاوت ها نیز ناشی از تاثیرات ویروس ها و میکرو ارگانیسم های موجود در بدن روی ژن های ما هستند.

در ادامه پژوهشگران با مطالعه این ویروس به مشابهت دی ان ای موجود در آن و دی ان ای ویروس جلبک سبز پی برده و آن را مورد مطالعه قرار دادند. دکتر روبرت یولکن که یک ویروس شناس و سرپرست تیم اولیه تحقیاتی بود که بر روی ویروس های گلو مطالعه می کردند ، در این ارتباط می گوید : این یک مثال بسیار مهم است که نشان می دهد گاهی ویروس ها و میکروارگانیسم هائی که به ظاهر بی ضرر هستند و ما در بدن خود آن ها را حمل می کنیم ، می توانند تاثیراتی منفی بر شناخت و شعور ما بگذارند.

برای نمونه ممکن است که تفاوت های ژنتیکی بسیاری در کدهای ژنتیکی فرد الف و ب مشاهده شود که آن ها را از پدر و مادر خود به ارث برده اند . ولی در این میان باید در نظر داشت که برخی از این تفاوت ها نیز ناشی از تاثیرات ویروس ها و میکرو ارگانیسم های موجود در بدن روی ژن های ما هستند.

برای مطالعه دقیق تر این ویروس ، نود فرد داوطلب مورد معاینه قرار گرفتند که از این میان چهل نفر آن ها دارای این ویروس بودند. نتایج آزمایش های انجام شده بر روی این افراد نشان از تفاوت فاحشی بین دو گروه داشت. برای نمونه افرادی که بدنشان میزبان این ویروس بود، در آزمایش های تشخیص سرعت و پردازش بینائی بسیار ضعیف تر از دیگر افراد شرکت کننده بودند و همچنین میزان توجه و دقت این افراد در مقایسه با گروهی که به این ویروس مبتلا نبودند بسیار کمتر بود .

بدن انسان به صورت طبیعی دارای میلیاردها میلیارد ، ویروس ، باکتری و قارچ های عمدتا بی ضرر است ، ولی مطالعات جدید نشان می دهد که این عوامل به ظاهر بی ضرر می توانند در برخی موارد خاص موجب بروز بیماری های ناشناخته و خاصی شوند که در این مورد مطالعاتی،  بر روی شعور و ادراک انسان تاثیر می گذارد . مشروح این تحقیقات در ژورنال آکادمی علوم طبیعی آمریکا National Academy of Sciences. به چاپ رسیده و در اختیار پژوهشگران قرار دارد.

ترجمه: احسان محمدحسینی  

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل