نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

شفافیت، پاسخگویی و ارتقای فرآیندها سرلوحه مدیران نظام سلامت باشد

برنامه ملی توانمندسازی مدیران بیمارستان‌های دانشگاههای علوم پزشکی قطب 3 به همت معاون توسعه مدیریت، منابع و برنامه‌ریزی و با همکاری موسسه عالی توسعه و تربیت مدیران نظام سلامت در هتل باباطاهر همدان برگزار شد.

به گزارش سیناپرس در همدان، معاون توسعه مدیریت و منابع دانشگاه در جمع مدیران بیمارستان‌های دانشگاههای علوم پزشکی کردستان، ایلام، کرمانشاه، اسدآباد و همدان با بیان اینکه همه تغییرات از بالاترین سطوح مدیریتی آغاز می‌شود، تلاش مدیران برای شناسایی و بهبود فرآیندها را مهم دانست.
دکتر بابک یوسفی با بیان اینکه حکمرانی یکی از اصول بنیادین کشورها است، گفت: مدیران حوزه سلامت باید با آگاهی از نقش و رسالت خود به چهار اصل شفافیت، پاسخگویی، مسئولیت‌پذیری و ارتقای فرآیندها توجه کنند‌ و با شناخت ابزارهای مدیریتی قدرت نفوذ در کارکنان را داشته باشند.
وی بزرگترین منابع سازمان را نیروی انسانی دانست و گفت: اجزای سازمان باید برای شکل‌گیری ارتباط موثر، اثربخشی عملیات‌ها و بهره‌وری برنامه‌ریزی کنند.
معاون توسعه مدیریت و منابع دانشگاه، جانشین پروری و گردش کار مدیران را بااهمیت خواند و گفت: مدیران باید برای ایجاد انگیزه، واگذاری امور و جانشین‌پروری در سازمان تلاش کنند.
وی، توجه به شأنیت و تولیت بیمارستان‌ها در نظام سلامت و پذیرش مسئولیت‌ در برابر بخش خصوصی را خواستار شد.
دکتر یوسفی با تشکر از دکتر بهروز رحیمی معاون توسعه وزارت متبوع که آموزش مدیران را سرلوحه کار قرار دادند، با طرح این سئوال که چند درصد آموزش‌ها منجر به تغییر رفتار شده، تاکید کرد که باید آموزشی پویا که منجر به تغییر رفتار شود پایه و اساس همه امور باشد.
وی، ارزیابی عملکرد و ارتباط موثر بین مدیران و مشتریان خارجی سازمان را بااهمیت خواند و ابراز امیدواری کرد که دوره توانمندسازی مدیران بیمارستان‌ها نقطه شروع مجدد برای ارتقای همکاران باشد.
آموزش مداوم لازمه مدیریت بیمارستانی
رییس موسسه عالی توسعه و تربیت مدیران نظام سلامت با اشاره به اینکه در بدنه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ۱۵ هزار پست مدیریتی وجود دارد، اظهار کرد: این آمار نشاندهنده ظرفیت عظیمی از دانش پذیران مدیریتی در حوزه سلامت است و باید در خصوص جانشین‌پروری و مهارت‌آموزی مدیران برنامه‌ریزی شود.
سیدین، توضیحاتی در مورد چگونگی شکل‌گیری، ماموریت‌ها و چشم انداز موسسه معتمد ارائه کرد و مهارت‌افزایی و جانشین پروری و مرجع مشاوره، توسعه و تقویت مدیران سلامت کشور بودن با بهره‌گیری ۸ گروه علمی فعال را از اولویت‌های این موسسه دانست.
وی عناوین دوره‌ها و وبینارهای تخصصی را برشمرد و با اشاره به اینکه طراحی برخی دوره‌ها برای نخستین بار انجام شده، افزود: سرمایه‌گذاری در آموزش مدیران در قطب‌های ۱۰ گانه آغاز شده و آموزش‌ها در حوزه‌های مختلف گسترش یافته است.
رییس موسسه عالی توسعه و تربیت مدیران نظام سلامت، آموزش مداوم را لازمه مدیریت مجموعه‌های پیچیده همچون بیمارستان‌های دانشگاه‌های علوم پزشکی دانست و یادآور شد که این دوره شامل ۸ محور حکمرانی و تولیت، مدیریت منابع مالی، مدیریت منابع انسانی، مدیریت کیفیت، حقوق سلامت، مدیریت اطلاعات سلامت، مدیریت زنجیره تامین و مدیریت بحران است.
حداکثر شدن خدمات بیمارستان‌ها پیچیده‌شدن حوزه مدیریتی را موجب می‌شود
در ادامه دکتر مهدی جعفری دیگر مدرس کارگاه در خصوص نظام سلامت و ابرروندهای اثرگذار بر بیمارستان‌ها ازجمله بیمه سلامت همگانی، مراقبت‌های سلامت فرامکان، تغییر پارادایم از حجم به ارزش در ارائه خدمات سلامت، خلق داده‌های بزرگ و تبدیل داده‌های بزرگ به دانش سلامت، جهانی‌سازی در خدمات سلامت و شکل گیری توریسم پزشکی، سالمندان و کشش بر نظام سلامت، تحول در نظام آموزش پزشکی، مردم شرکای ارائه خدمات سلامت خواهند بود، شکل گیری پزشکی مشارکتی، گذار از ابرنظامهای سلامت و پزشکی p4 پیشگویی کننده، فردگرایانه و مشارکتی مطالبی در مورد روندهای موثر بر بیمارستانهای آینده بیان کرد.
وی با اشاره به وضعیت بیمارستان‌ها و تخت‌های فعال در کشور نمودار درصد بیمارستان‌ها بر اساس دسته بندی سطح بندی خدمات بستری بیمارستان‌هارا تشریح کرد و حداکثری شدن خدمات بیمارستان را موجب پیچیده‌شدن حوزه مدیریتی دانست.
در ادامه دکتر عباس وثوق‌مقدم مدیر گروه حکمرانی و تولیت موسسه ملی تحقیقات سلامت نیز با تحلیل سیاست‌های اثرگذار بر نقش و کارکرد بیمارستان در نظام سلامت ایران به مروز سریع عناوین تحولات سیاسی در نظام سلامت و مرور سلامت در سند تحول دولت مردمی پرداخت.
دکتر حسین ابراهیمی‌پور دیگر مدرس کارگاه نیز با تشریح نقش و کارکرد بیمارستان در نظام سلامت، روندهای اصلی ارائه مراقبت‌های سلامت را مدیریت بیماری‌های مزمن چندگانه، دیجیتالی‌شدن، توانمندسازی بیماران، جهانی شدن، پوشش همگانی سلامت و حرکت به سمت کارایی عنوان کرد.
وی با اشاره به وضعیت بیمارستان‌ها و تخت‌های فعال در کشور نمودار درصد بیمارستان‌ها بر اساس دسته بندی سطح بندی خدمات بستری بیمارستان‌هارا تشریح کرد و حداکثری شدن خدمات بیمارستان را موجب پیچیده‌شدن حوزه مدیریتی دانست.
گزارش: معصومه علیزاده

خروج از نسخه موبایل