بررسی روند ساخت و به آب اندازی کشتی اقیانوس پیمای خلیج فارس
به گزارش پژوهشگاه ملی اقیانوس شناسی و علوم جوی، در این بازدید محمد آشوری نماینده مردم بندرعباس در مجلس شورای اسلامی و جاسم جادری استاندار هرمزگان، ناصر حاجی زاده ذاکر رئیس پژوهشگاه را همراهی می کردند.
ساخت کشتی تحقیقاتی خلیج فارس به منظور شناخت بیشتر خلیج فارس و دریای عمان، انجام تحقیقات دریایی در شمال شرقی اقیانوس هند و همچنین ورود به پروژه های تحقیقاتی اقیانوس هند با کشورهای حاشیه این اقیانوس انجام می شود.
برای ساخت این کشتی تحقیقاتی 200 میلیارد ریال اعتبار توسط معاونت های علمی و فناوری و نظارت راهبردی ریاست جمهوری تامین شده است.
پژوهشگاه ملی اقیانوس شناسی و علوم جوی طرح ساخت کشتی تحقیقاتی اقیانوس پیما را در سال 1388 به معاونت وقت علمی فناوری ریاست جمهوری ارائه داد و در نهایت عملیات ساخت آن طی موافقت نامه ای بین این معاونت و وزارت علوم، تحقیقات و فناوری از اردیبهشت ماه سال 1390 آغاز شد.
این شناور تحقیقاتی با 50 متر طول، 10متر عرض، 12 متر ارتفاع، 5.3 متر آبخور و 4 آزمایشگاه قادر است با آب و سوخت کامل به مدت 45 روز با ظرفیت 27 نفر (11خدمه و تکنسین کشتی و 16 نفر محقق) در آب های خلیج فارس، دریای عمان و شمال اقیانوس هند با طی حدود سه هزار مایل دریایی، کارهای تحقیقاتی و میدانی خود را به انجام برساند.
چندی پیش ناصر حاجی زاده ذاکر، رئیس پژوهشگاه ملی اقیانوس شناسی و علوم جوی به خبرنگار علمی ایرنا گفته بود که کشتی اقیانوس پیمای ایرانی شهریورماه 1395 به آب انداخته می شود.
وی که در حاشیه برگزاری اولین نشست شورای حکام مرکز منطقه ای اقیانوس شناسی یونسکو در غرب آسیا با خبرنگار ایرنا سخن می گفت با بیان اینکه قرار بود این کشتی در خردادماه سال 1394 به آب انداخته شود، در مورد علت تاخیر صورت گرفته، توضیح داد: تاخیر در به آب انداختن، مربوط به خود کشتی نبود بلکه بعد از انجام مراحل آزمایشی، وقتی کشتی روی خشکی قرار گرفت سیستم به آب اندازی مجتمع شهید درویشی از کار افتاد و در آن شرایط، امکان به آب انداختن کشتی عملا وجود نداشت.
به گفته حاجی زاده، اکنون این مشکل برطرف شده و مسوولان این مجتمع قول کتبی داده اند که کشتی در موعد تعیین شده به آب انداخته شود.