نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

واکنش نامطلوب به واکسن کرونا می تواند نشانه خوبی باشد

سینا

در مطالعه‌ای که در Deutsches Ärzteblatt International منتشر شد، محققان Lukas Perkhofer دریافتند که پس از دریافت دو یا سه دوز واکسن COVID-19، افزایش قابل توجهی در غلظت آنتی‌بادی مشاهده شد و تحمل واکسن خوب بود.

به گزارش سینا پرس فارس، این مطالعه بر روی گروه بزرگی از کارکنان مراقبت های بهداشتی انجام شد. تحقیقات قبلی نشان داده است که نگرانی در مورد عوارض جانبی بالقوه و اعتقاد به موثر نبودن واکسن، دلایل اصلی امتناع برخی افراد از واکسینه شدن در برابر کووید-19 است.

این مطالعه همچنین رابطه بین بروز عوارض جانبی و غلظت آنتی بادی اندازه گیری شده را بررسی کرد.

سطوح آنتی بادی به طور قابل توجهی بالاتر از 14 هفته پس از واکسیناسیون با دو دوز Comirnaty و به ویژه پس از یک توالی واکسن هترولوگ Vaxzevria-Comirnaty در مقایسه با دو دوز واکسن Vaxzevria مشاهده شد. غلظت آنتی بادی در افراد کمتر از 30 سال به طور قابل توجهی بیشتر از افراد مسن بود.

در اکثر افراد، واکنش‌های واکسنی ایجاد شد که عمدتاً خفیف تا متوسط ارزیابی شدند. اثرات نامطلوب موضعی بیشتر گزارش شد و به دنبال آن واکنش‌های سیستمیک مانند خستگی/خستگی/بی‌حالی، سردرد و درد اسکلتی-عضلانی مشاهده شد.

محققان به این نتیجه رسیدند که واکسیناسیون علیه COVID-19 منجر به غلظت آنتی بادی به طور قابل توجهی در افراد دارای واکنش واکسن می شود. واکسن های مورد استفاده در مجموع به خوبی تحمل شدند.

مترجم: مهدی ایزدی

منبع: scitechdaily

خروج از نسخه موبایل