نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

والدین در رشته‌های پزشکی سرمایه‌گذاری نکنند

معاون آموزشی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان همدان گفت: سرمایه‌گذاری والدین در رشته‌های پزشکی به امید تضمین شغل فرزندانشان کاملا اشتباه است.
حسین عماد ممتاز در گفتگو با خبرنگار سیناپرس در همدان بیان کرد: باوجود 120هزار نفر پزشک درکشور و 55هزار دانشجوی رشته های پزشکی در دانشگاه ها، ما در آینده نزدیک با نیروی مازاد پزشکی مواجه خواهیم شد، بنابراین مردم اگر فکر می کنند برای تحصیل فرزندان خود در رشته های پزشکی سرمایه گذاری کنند به این امید که فرزندان آنها در آینده تضمین شغلی داشته باشند کاملا در اشتباه هستند.
عماد ممتاز ادامه داد: دانشجویان به سه رشته داروسازی، دندانپزشکی و پزشکی گرایش بیشتری دارند که در مجموع سالیانه در این سه رشته پزشکی حدود10هزار نفر در دانشگاه های دولتی و غیر دولتی کشور آموزش می بینند و نیاز جامعه به نیروی کار در این سه رشته نیز10هزار نفر است، نباید آمار پذیرش در این رشته ها افزایش یابد چرا که اگر جذب بیش از حد صورت بگیرد در آینده به سرنوشت رشته های علوم فنی و علوم انسانی مواجه خواهیم شد.
وی بیان کرد: در برخی رشته ها نظیر مغز و اعصاب و جراحی، به دلیل سنگینی کار باعدم تمایل داوطلبان برای حضور در این رشته ها مواجه هستیم اما به طور کلی افزایش ظرفیتی نیز برای پذیرش در این رشته ها اتفاق افتاده است و از طرف دیگر در برخی رشته ها نظیر زنان و زایمان، داخلی و طب اورژانس با عدم داوطلب مواجه هستیم؛ یعنی ما در این رشته ها ظرفیت داریم اما داوطلب وجود ندارد.
وی اضافه کرد: بستر مناسبی در کشور فراهم شده که با افزایش جذب دانشجویان، فارغ التحصیلان پزشکی به عنوان هیئت علمی در دانشگاه های کشور مشغول به فعالیت شوند و به این طریق مانع از مهاجرت آنها شویم ودر حال حاضر بیش از17هزار عضو هیئت علمی در60دانشکده علوم پزشکی جذب شده اند.
وی با بیان اینکه تقریبا همه ی رشته های تخصصی پزشکی درکشور دایر است، خاطرنشان کرد: با توجه به نگاه تحولی مدیریت دانشگاه علوم پزشکی همدان، امیدوارم این دانشگاه با وجود اساتید و دانشجویان برجسته ، نقش آفرینی مناسبی در حوزه پزشکی به ویژه حوزه آموزشی داشته باشد و با تلاش مضاعف و گسترش فعالیت های خود در راستای ارتقا و اعتلای آموزشی و گفتمان علمی و توسعه کشور گام برداریم.
گزارش:محمود داودی

خروج از نسخه موبایل