نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

چرا با اینکه خسته ایم، نمی خوابیم ؟

بسیاری از افراد در طول زندگی خود به دلایل مختلفی و در مقاطعی دچار بی خوابی شده و علی رغم خستگی و نیاز به خوابیدن، قادر به این کار نبوده و در رختخواب خود ساعات زیادی را با ناراحتی سپری می کنند. محققان راهکارهایی برای مواجه شدن با این شرایط را توصیه می کنند که به کار بردن آن می تواند مفید باشد.

به گزارش سیناپرس، محققان توصیه می کنند:اگر به مدت ۱۵ تا ۲۰ دقیقه یا بیشتر در رختخواب دراز کشیده اید و نمی توانید بخوابید، بهتراست که از رختخواب بلند شده و کار دیگری انجام دهید.

از نظر علمی، منطق بلند شدن و رفتن به اتاقی دیگر، از در نظر گرفتن کنترل محرک ناشی می شود زیرا ما به طور طبیعی در حضور یک محرک خاص به روشی خاص رفتار می کنیم. بررسی های انجام شده نشان می دهد ما می خواهیم خواب را با محیط اتاق خواب هماهنگ کنیم پس بهتر است فقط زمانی به اتاق خواب برگردید که آماده خواب هستید.

اگرچه افراد از نظر کاری که می خواهند برای داشتن خواب آرام در شب انجام دهند متفاوت هستند اما برخی افراد ممکن است مشتاق باشند تکنیک های آرام سازی را امتحان کنند. تمرینات تنفسی اشکال مختلفی دارند، اما یک تکنیک مفید این است که از طریق بینی خود نفس بکشید.

ذهن آگاهی، که شامل بودن در لحظه، بدون فکر کردن به موضوعی خاص است، همچنین می تواند به کاهش استرس و حمایت از خواب کمک کند.

به گزارش سیناپرس، تصویرسازی ذهنی نیز می ‌تواند برای حل مشکل بی خوابی مفید باشد. در مطالعه‌ ای که توسط روان ‌شناس برجسته دکتر آلیسون هاروی از دانشگاه کالیفرنیا، برکلی، انجام شد، مشخص شد که شرکت ‌کنندگان در مطالعه ‌ای که از آنها خواسته شد یک صحنه آرامش ‌بخش را با جزئیات به خاطر بسپارند. سپس در هنگام خواب از این افراد خواسته شد به جزئیات این صحنه فکر کنند.

نتایج نشان می دهد: این افراد بسیار سریعتر از سایرین که درگیر این موضوع نبودند، به خواب رفتند. یک توضیح منطقی برای موضوع فوق این است که تصور این صحنه آرامش ‌بخش، قسمت مرتبط با فضای شناختی ذهن افراد را پر ‌کرده و نمی ‌توان از آن برای درگیر شدن در افکار استرس ‌زا یا ناراحت‌کننده استفاده کرد. به طور طبیعی فعال بودن بخش های مرتبط با استرس در مغز می ‌توانند با خواب تداخل ایجاد کنند.

مترجم: نیروانا محمدحسینی

منبع: sciencefocus

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل