نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

بازگشت شهاب سنگی که از زمان نئاندرتال ها دیده نشده بود

ستاره شناسان پیش بینی می کنند طی شب های پیش رو، زمین شاهد حضور یک ستاره دنباله دار است که به اندازه کافی درخشان بوده و با چشم غیر مسلح دیده می شود. نکته جالب این است که شهاب سنگ فوق، آخرین بار در زمان نئاندرتال ها دیده شده بود.

به گزارش سیناپرس، بررسی های ستاره شناسان نشان می دهد، ستاره دنباله داری با نام C/2022 E3 (ZTF) از درون منظومه شمسی می گذرد و در ۱۲ ژانویه نزدیکترین فاصله خود را به خورشید داشته و سپس از کنار زمین گذشته و در اوایل ماه آینده میلادی قابل مشاهده خواهد بود.

به باور منجمین، این شهاب سنگ می تواند در آسمان شب با چشم غیر مسلح قابل مشاهده باشد. به گفته ناسا، رصدگران در نیمکره شمالی قادر خواهند بود این ستاره دنباله دار را با چشم غیر مسلح مشاهده کرده و سپس این شهاب سنگ در نیمکره جنوبی قابل مشاهده خواهد بود.

رصد گران باید زمانی که ماه در آسمان کم نور است به دنبال C/2022 E3 (ZTF) بگردند. این دنباله دار در نزدیکی صورت فلکی Camelopardalis قابل رویت خواهد بود.

به گفته آزمایشگاه پیشرانه جت ناسا، این دنباله دار دارای دوره چرخشی در حدود ۵۰ هزار سال است. این بازه گردش بدان معناست که آخرین بار زمین در دوره انسان های نئاندرتال شاهد عبور این شهاب سنگ بوده است.به گزارش سیناپرس، البته C/2022 E3 (ZTF) هومو ساپینس های اولیه نیز که در آخرین دوره یخبندان زنده بودند، شانس دیدن این شهاب سنگ را داشتند.

مترجم: نیروانا محمدحسینی

منبع: space.com

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل