نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

روشی جدید برای درمان شخصی سازی شده سرطان پستان

پژوهشگران بین المللی در یک مطالعه جدید که در حوزه علوم پزشکی انجام شده است، موفق به طراحی روشی برای درمان شخصی سازی شده سرطان پستان شده اند که دارای سطح اطمینان بالایی از صحت و دقت است.

به گزارش سیناپرس، در حال حاضر چندین داروی مختلف برای درمان سرطان پستان در دسترس هستند، اما این بیماری، به دلیل پیچیدگی های زیادی که دارد، پاسخ های متفاوتی را به چنین داروهایی در بیماران مختلف نشان می دهد.

هم اکنون برخی از اطلاعات مورد نیاز پزشکان برای آن که بدانند کدام درمان برای کدام بیمار مناسب است، می تواند از طریق ابزارهایی نظیر توالی یابی DNA به دست آیند. با این حال، باز هم در بسیاری از موارد، نمی توان با اطمینان بالایی گفت که آیا یک درمان خاص به بیمار کمک می کند یا خیر.به گزارش سیناپرس، به همین دلیل نیاز به توسعه تکنیک ها و روش های بهتر و مطمئن تر در این خصوص وجود دارد.

درتحقیقی جدید، پژوهشگران موسسه کارولینسکای سوئد (KI) روشی را توسعه داده اند که مبتنی بر جداسازی و کشت سلول های توموری و همچنین سلول های پشتیبان بیماران مبتلا به سرطان پستان است.

آن ها از این طریق می توانند داروهای مختلف سرطان را در غلظت های مختلفی روی این سلول های کشت شده آزمایش کرده و مشاهده کنند که سلول های فوق به کدام دارو یا ترکیب دارویی، حساس تر هستند.

محققان سوئدی در تحقیق خود، نمونه های تومور را از طریق بیوپسی 98 بیمار که تحت عمل جراحی سرطان پستان قرار گرفته بودند، جمع آوری کرده و تاثیرات بیش از 35 داروی این سرطان را که موجود بوده و یا در حال توسعه هستند، روی کشت های آن ها بررسی کردند.

آن ها در مرحله بعدی مطالعه خود، یک مدل ریاضی را ابداع کردند که به کمک آن می توان پاسخ سلول های سرطانی را به یک داروی خاص پیش بینی کرد.

نتایج بررسی ها نشان می دهند که پاسخ های درمانی پیش بینی شده توسط مدل فوق به طور گسترده با پاسخ های واقعی که بدن بیماران نشان می دهند، تطابق بالایی دارند. به عنوان مثال، این مدل توانست پاسخ درمانی بدن بیمار را نسبت به داروی شیمی درمانی اپیروبیسین به درستی و با دقت 90 درصد پیش بینی کند.

به گفته این محققان، ما می توانیم آزمایش فردی داروهای فوق را با سرعت مناسبی انجام دهیم و ظرف 10 روز به نتیجه قابل قبولی در تشخیص نوع درمان مناسب برسیم.

این یافته های جالب توجه که پیشرفت قابل ملاحظه ای را در درمان شخصی سازی شده سرطان پستان نشان می دهند، در Proceedings of the National Academy of Sciences (PNAS) منتشر شده اند.

مترجم: محمدرضا دلفیه

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل