برچسب های آب و هوایی در منوهای فست فود

به گزارش سیناپرس، بر اساس یافته های تحقیقات جدید، وجود برچسب ‌های آب و هوایی در منوهای فست فود می‌ تواند به مردم کمک کند تا از سفارش گوشت گاو به عنوان غذایی که بدترین تأثیر را بر آب و هوا دارد، اجتناب کرده و به سمت وعده‌هایی که برای کره زمین بهتر است، بروند.

به گفته محققان، سیستم های غذایی تقریباً یک سوم از انتشار گازهای گلخانه ای جهانی را تشکیل می دهند و بیشتر آن از پرورش گاو و سایر دام ها ناشی می شود. در این رابطه جولیا ولفسون (Julia Wolfson) دانشیار دانشکده بهداشت عمومی در دانشگاه هاروارد و پژوهشگر این مطالعات می گوید: از آنجایی که مردم به دنبال راه حل های اقلیمی برای کاهش سریع انتشار گازهای گلخانه ای هستند، یکی از بزرگترین تغییراتی که می توان ایجاد کرد، کاهش مصرف گوشت قرمز است.

ولفسون و همکارانش در دانشگاه هاروارد و دانشگاه میشیگان در جستجوی راه ‌هایی برای تغییر رفتار مصرف ‌کننده، آزمایشی را بر حسب سه نوع برچسب آب و هوایی در منوهای فست فود انجام دادند. محققان به طور خاص فست فود را هدف قرار دادند زیرا منبع اصلی مصرف گوشت گاو محسوب می شود.

در این آزمایش محققان سه نسخه منو را ارائه کردند که شامل منوی بدون برچسب آب و هوا، با برچسب های قرمز رنگ در زیر گزینه گوشت گاو که تأثیر آب و هوای بالا را ذکر می کند و با برچسب های سبز رنگ با ذکر  تاثیر کم آب و هوایی زیر غذاهای مرغ، ماهی و گیاهی می شود.

نتایج مطالعات نشان داد گروهی که از خوردن گوشت گاو اجتناب می ‌کردند، به منوهایی با برچسب تأثیرگذاری بالا نگاه کرده و ۶۱ درصد از گزینه ‌های پایدارتری استفاده کردند. ولفسون در این باره می ‌گوید: موضوع اصلی این است که هر دو برچسب به طور مؤثر نسبت شرکت ‌کنندگانی را که یک غذای پایدار را سفارش داده ‌اند افزایش داد، اما مؤثرترین آنها برچسب تأثیر منفی گوشت قرمز بر آب و هوا بود.

لیندسی اسمیت تیلی (Lindsey Smith Taillie) اپیدمیولوژیست تغذیه در دانشگاه کارولینای شمالی و یکی دیگر از پژوهشگران این مطالعه می گوید که این یافته با تحقیقات قبلی که نشان می دهد پیام های دارای چارچوب منفی ممکن است تأثیرگذارتر از پیام های مثبت باشد، مطابقت دارد.

تحقیقات بیشتری برای تعیین موثرترین برچسب ‌گذاری آب و هوا مورد نیاز است و محققان می گویند که اگر تاریخچه برچسب‌ های هشداردهنده روی سیگارها را بررسی کنیم، می توانیم اثربخشی مثبت آن ها را دریابیم.

محققان همچنین دریافتند افرادی که بدون توجه به برچسب ‌های آب و هوایی، گزینه‌ی غیرگوشتی یا پایدارتر را انتخاب کرده‌ اند، احتمالاً این انتخاب را سالم‌تر می‌دانند، حتی اگر لزوماً اینطور نباشد. به گزارش سیناپرس، ولفسون در پایان می‌ گوید: این واقعاً مهم است که چگونه در مورد ایجاد این تعادل در هنگام تلاش برای سوق دادن رفتار مصرف ‌کننده به سمت انتخاب‌های پایدارتر و همچنین گزینه ‌های سالم‌تر فکر کنیم.

منبع: koreabiomed