نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

وحشت نکنید اما ربات ها مشاغل را تصاحب می کنند

سینا

ممکن است به راحتی فکر کنیم که ربات‌ها با جایگزینی کارگران انسانی، اختلالات قابل توجهی در بازار کار ایجاد می‌کنند، به‌ویژه وقتی نمونه‌هایی مانند ربات‌های چت را در نظر بگیریم که به‌عنوان نمایندگان کارآمدتر خدمات مشتری یا برنامه‌های رایانه‌ای که ردیابی و حمل و نقل بسته‌ها را بدون دخالت انسان انجام می‌دهند، در نظر می‌گیرند.

به گزارش سینا پرس فارس، طبق مطالعه ای که توسط اریک داهلین، استاد جامعه شناسی در دانشگاه بریگهام یانگ انجام شد، نیازی به ترس از تصاحب شغلی قریب الوقوع ربات وجود ندارد. تحقیقات Dahlin نشان می‌دهد که سرعتی که ربات‌ها جایگزین انسان‌ها می‌شوند، آنقدرها که بسیاری از مردم فکر می‌کنند بالا نیست و مردم تمایل دارند تا حد زیادی در مورد میزان تسلط روبات‌ها بر نیروی کار، دست بالا را برآورد کنند.

این مطالعه نشان داد که تنها 14 درصد از کارگران می گویند که دیده اند شغل خود را با یک روبات جایگزین کرده اند. اما کسانی که جابجایی شغلی به دلیل یک روبات را تجربه کرده‌اند، تأثیر ربات‌ها را که از انسان‌ها کار می‌گیرند، سه برابر اغراق می‌کنند.

برای درک رابطه بین از دست دادن شغل و ربات ها، دالین از نزدیک به 2000 نفر در مورد برداشت آنها از جایگزینی شغل توسط روبات ها نظرسنجی کرد. ابتدا از پاسخ دهندگان خواسته شد تا درصد کارمندانی را که کارفرمایان آنها شغل خود را با روبات ها جایگزین کرده اند، تخمین بزنند. سپس از آنها پرسیده شد که آیا کارفرمای آنها تا به حال شغل آنها را با ربات جایگزین کرده است.

کسانی که با یک ربات (حدود 14٪) جایگزین شده بودند، تخمین زدند که 47٪ از تمام مشاغل توسط ربات ها تصاحب شده است. به طور مشابه، کسانی که جایگزینی شغل را تجربه نکرده بودند، هنوز تخمین می‌زنند که 29 درصد از مشاغل توسط روبات‌ها جایگزین شده‌اند.

دالین گفت: «به طور کلی، تصور ما از تصدی ربات‌ها بسیار اغراق‌آمیز است. «کسانی که شغل خود را از دست نداده بودند، تقریباً دو برابر بیش از حد برآورد شدند، و آنهایی که شغل خود را از دست دادند، حدود سه برابر بیش از حد برآورد شدند.»

دالین گفت که سرفصل‌های جلب توجه که آینده شغلی وخیم‌تری را پیش‌بینی می‌کنند، خطر تصاحب شغل‌ها توسط روبات‌ها را بیش از حد افزایش داده‌اند، او خاطرنشان کرد که ترس انسان از جایگزینی با فرآیندهای خودکار کاری به اوایل دهه 1800 بازمی‌گردد.

او گفت: «ما انتظار داریم که فناوری‌های جدید بدون در نظر گرفتن تمام موانع زمینه‌ای مرتبط مانند تمهیدات فرهنگی، اقتصادی و دولتی که از تولید، فروش و استفاده از فناوری پشتیبانی می‌کنند، استفاده شود.» اما فقط به این دلیل که یک فناوری می تواند برای چیزی مورد استفاده قرار گیرد به این معنی نیست که آن را اجرا می کند.

داهلین می‌گوید این یافته‌ها با مطالعات قبلی مطابقت دارد، که نشان می‌دهد روبات‌ها جای کارگران را جابجا نمی‌کنند. در عوض، محیط های کاری هم کارمندان و هم ربات ها را به روش هایی ادغام می کنند که ارزش بیشتری برای کار انسانی ایجاد می کند.

داهلین می‌گوید: «نمونه‌ی روزمره یک دستگاه خودران و خودران است که در جزایر پرسه می‌زند و کف‌فروشی‌های محلی شما را تمیز می‌کند. این ربات در حالی که کارمندان زیر قفسه ها یا سایر مکان های صعب العبور را تمیز می کنند، کف ها را تمیز می کند.

داهلین می گوید صنعت هوانوردی نمونه خوبی دیگر از همکاری ربات ها و انسان هاست. سازندگان هواپیما از روبات ها برای رنگ آمیزی بال های هواپیما استفاده کردند. یک ربات می تواند یک لایه رنگ را در 24 دقیقه اعمال کند – کاری که انجام آن برای نقاش انسان ساعت ها طول می کشد. در حالی که ربات نقاشی را انجام می دهد، انسان ها رنگ را بارگیری و تخلیه می کنند.

مترجم: محمدرضا قشقایی زاده

منبع: scitechdaily

خروج از نسخه موبایل