ارتباط قهوه با بیماری های قلبی عروقی

مصرف دو یا چند فنجان قهوه در روز با مرگ و میر ناشی از بیماری های قلبی عروقی در افراد مبتلا به فشار خون شدید مرتبط است.

به گزارش سیناپرس همدان، بر اساس تحقیقاتی که در ژورنال انجمن قلب آمریکا منتشر شد، نوشیدن دو یا بیشتر فنجان قهوه در روز ممکن است خطر مرگ ناشی از بیماری قلبی عروقی را در بین افراد مبتلا به فشار خون شدید (160/100 میلی‌متر جیوه یا بالاتر) دو برابر کند، اما نه در افراد مبتلا به فشار خون بالایی که شدید در نظر گرفته نمی‌شود.
در مقابل، این مطالعه نشان داد که مصرف روزانه یک فنجان قهوه و چای سبز، اگرچه هر دو نوشیدنی حاوی کافئین هستند، خطر مرگ ناشی از بیماری های قلبی عروقی را در هیچ اندازه گیری فشار خونی افزایش نمی دهد. طبق گفته FDA، یک فنجان چای سبز یا سیاه 8 اونسی 30 تا 50 میلی گرم کافئین دارد و یک فنجان قهوه 8 اونسی نزدیک به 80 تا 100 میلی گرم کافئین دارد.
تحقیقات قبلی نشان داده بود که نوشیدن یک فنجان قهوه در روز ممکن است با کاهش خطر مرگ پس از حمله قلبی به بازماندگان حمله قلبی کمک کند و ممکن است از حملات قلبی یا سکته در افراد سالم جلوگیری کند. علاوه بر این، مطالعات جداگانه نشان داده اند که نوشیدن قهوه به طور منظم ممکن است خطر ابتلا به بیماری های مزمن مانند دیابت نوع 2 و برخی سرطان ها را کاهش دهد. ممکن است به کنترل اشتها کمک کند. ممکن است به کاهش خطر افسردگی یا افزایش هوشیاری کمک کند، اگرچه مشخص نیست که آیا این اثر از کافئین است یا چیز دیگری در قهوه. از جنبه مضر، قهوه زیاد ممکن است فشار خون را افزایش داده و منجر به اضطراب، تپش قلب و مشکل در خواب شود.
فشار خون بالا، که به عنوان فشار خون نیز شناخته می شود، زمانی رخ می دهد که نیروی فشار خون به دیواره رگ های خونی به طور مداوم بیش از حد بالا باشد و باعث شود قلب برای پمپاژ خون سخت تر کار کند. بر حسب میلی متر جیوه (میلی متر جیوه) اندازه گیری می شود. دستورالعمل های فعلی فشار خون انجمن قلب آمریکا و کالج قلب و عروق آمریکا، فشار خون را به عنوان فشار خون 130/80 میلی متر جیوه یا بالاتر طبقه بندی می کند.
معیارهای فشار خون برای این مطالعه کمی با دستورالعمل های ACC/AHA متفاوت است. محققان فشار خون را به پنج دسته طبقه بندی کردند: مطلوب و نرمال (کمتر از 130/85 میلی متر جیوه). نرمال بالا (130-139/85-89 میلی متر جیوه)؛ فشار خون درجه 1 (140-159/90-99 میلی متر جیوه)؛ درجه 2 (160-179/100-109 میلی متر جیوه)؛ و درجه 3 (بالاتر از 180/110 میلی متر جیوه). اندازه گیری فشار خون در گریدهای 2 و 3 فشار خون شدید در این مطالعه در نظر گرفته شد.
شرکت کنندگان در مطالعه شامل بیش از 6570 مرد و بیش از 12000 زن، در سنین 40 تا 79 سال در شروع تحقیق بودند. آنها از مطالعه گروهی مشترک ژاپن برای ارزیابی خطر سرطان انتخاب شدند، یک مطالعه بزرگ و آینده نگر که بین سال های 1988 و 1990 بر روی بزرگسالانی که در 45 جامعه ژاپنی زندگی می کردند، ایجاد شد. شرکت‌کنندگان داده‌ها را از طریق معاینات سلامت و پرسشنامه‌های خودایفای ارزیابی سبک زندگی، رژیم غذایی و سابقه پزشکی ارائه کردند.
تجزیه و تحلیل داده ها برای همه شرکت کنندگان نشان داد که در طول نزدیک به 19 سال پیگیری (تا سال 2009)، 842 مرگ مرتبط با قلبی عروقی ثبت شد:
· نوشیدن دو یا چند فنجان قهوه در روز با دو برابر خطر مرگ ناشی از بیماری قلبی عروقی در افرادی که فشار خونشان 160/100 میلی‌متر جیوه یا بالاتر بود در مقایسه با افرادی که هیچ قهوه نمی‌نوشیدند، مرتبط بود.
· نوشیدن یک فنجان قهوه در روز با افزایش خطر مرگ ناشی از بیماری های قلبی عروقی در هیچ گروهی از فشار خون مرتبط نبود.
· مصرف چای سبز با افزایش خطر مرگ و میر ناشی از بیماری های قلبی عروقی در هیچ گروهی از فشار خون مرتبط نبود.
ایسو می‌گوید: این یافته‌ها ممکن است این ادعا را تأیید کند که افراد مبتلا به فشار خون بالا باید از نوشیدن بیش از حد قهوه اجتناب کنند. از آنجایی که افراد مبتلا به فشار خون شدید بیشتر در معرض اثرات کافئین هستند، اثرات مضر کافئین ممکن است بیشتر از اثرات محافظتی آن باشد و ممکن است خطر مرگ را افزایش دهد.
این مطالعه نشان داد که افرادی که بیشتر قهوه مصرف می‌کنند، احتمالاً جوان‌تر، سیگاری‌های فعلی، مصرف‌کنندگان فعلی، سبزیجات کمتر، و سطح کلسترول تام بالاتر و فشار خون سیستولیک پایین‌تر بدون توجه به دسته فشار خون هستند.
فواید چای سبز ممکن است با وجود پلی فنول ها توضیح داده شود که ریزمغذی هایی با خواص آنتی اکسیدانی و ضد التهابی سالم در گیاهان هستند. محققان خاطرنشان کردند که پلی فنول ها ممکن است بخشی از دلیلی باشد که صرفاً مصرف قهوه با افزایش خطر مرگ در افراد مبتلا به فشار خون شدید با وجود چای سبز و قهوه حاوی کافئین مرتبط است.
این تحقیق دارای چندین محدودیت است: مصرف قهوه و چای توسط خود افراد گزارش شده است. فشار خون در یک نقطه اندازه گیری شد، که تغییرات در طول زمان را به حساب نمی آورد. و ماهیت مشاهده‌ای این مطالعه نتوانست ارتباط مستقیم علت و معلولی بین مصرف قهوه و خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی در افراد مبتلا به فشار خون بالا ایجاد کند.
به گفته محققان، مطالعات بیشتری برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد اثرات مصرف قهوه و چای سبز در افراد مبتلا به فشار خون بالا و تایید اثرات مصرف قهوه و چای سبز در کشورهای دیگر مورد نیاز است.
منبع: news-medical
مترجم: سید سپهر ارومیهء

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا