اگر به خبرهای دنیای فناوری و بهویژه فناوریهای موبایلی علاقهمند باشید حتما باخبر هستید که این روزها بازی Pokemon Go به یکی از داغترین موضوعات این حوزه تبدیل شده است و سروصدای زیادی را در بین کاربران تلفن همراه به راه انداخته است.
پوکمون گو تنها سه روز پس از عرضه توانست در صدر جدول پرفروشهای دو بازار اندروید و آیاواس قرار گیرد. پس از گذشت 19 روز از انتشار این بازی اکنون پوکمون به یکی از پدیدههای صنعت بازی تبدیل شده است. موفقیت این بازی از نظر اقتصادی نیز چشمگیر بوده است . دو شرکت گوگل و نینتندو در همکاری با شرکت سازنده این بازی در مجموع 30 میلیون دلار روی این بازی سرمایهگذاری کرده بودند و این در حالی است که در هفته نخست درآمد بازی به 14 میلیون دلار رسید.
پوکمون از نظر سبک بازی در گروه بازیهای واقعیت افزوده قرار میگیرد. ماهیت بازیهای واقعیت افزوده این است که میتوانید موجودات و شخصیتهای بازی را در پسزمینهای از دنیای واقعی مشاهده کنید و با آنها در تعامل باشید. پیش از این Niantic سازنده بازی پوکمون، بازی دیگری برپایه فناوری واقعیت افزوده به نام Ingress را به بازار عرضه کرده بود که با استقبال مواجه شد. بازی پوکمون نیز بر اساس همان زیرساخت طراحی شده است با این تفاوت که در بازی اینگرس بازیکنان در قالب ماموران سازمانی در دو تیم در فضای حقیقی همدیگر را شناسایی و در نهایت از طریق گوشی و نرم افزار همدیگر را سرکوب میکنند. در این بازی کاربران با مراجعه به نقاط خاصی که روی نقشه سیستم موقعیتیاب جغرافیایی مشخص میشدند بازی میکردند. اما در بازی پوکمون کاربر باید برای یافتن پوکمونهای خاص به مکانهای خاص مراجعه کند. برای مثال پوکمونهای عنصر آب در مکانهایی یافت میشوند که در مجاورت آب قرار دارند.
پوکمون در ایران
پوکمون با داشتن بیش از 21 میلیون کاربر در روز بهعنوان یکی از محبوبترین بازیهای موبایل معرفی شده است . نکته مهم عدم انتشار سراسری بازی است. بر این اساس به مرور به کشورهای پشتیبان نرمافزار افزوده میشود. تا چند روز پیش امکان دسترسی به پوکمون برای ایرانیها وجود نداشت و کاربران ایرانی باید از نرمافزاهای جانبی تغییر آیپی ( ویپیان)نارنان استفاده میکردند اما اکنون امکان دسترسی کاربران ایرانی به این بازی فراهم شده است و کاربران ایرانی میتوانند با مراجعه به فروشگاههای اپاستور و گوگلپلی این بازی را دانلود کنند. فراگیر شدن این بازی در سطح جهانی، موج بزرگی ایجاد کرده است که بدون تردید این موج کاربران ایرانی را نیز تحت تاثیر خود قرار خواهد داد.
فراگیر شدن این بازی در سطح جهانی، موج بزرگی ایجاد کرده است که بدون تردید این موج کاربران ایرانی را نیز تحت تاثیر خود قرار خواهد داد.
بررسی آمار دانلود این بازی از کافه بازار که فروشگاه اصلی کاربران گوشی های اندرویدی است نشان میدهد اپلیکیشن این بازی پیش از فراهم شدن امکان دسترسی کاربران ایرانی به این بازی، بیش از 2000بار دانلود شده است. اگر بخواهیم آمار کاربران آیاواس را نیز به طور تقریبی به این آمار اضافه کنیم میتوانیم بگوییم اپلیکیشن این بازی حداقل 3000 بار در ایران دانلود شده است. اما نمیتوان آمار دقیقی از تعداد کاربران فعال آیپی ایران ارائه کرد چراکه کاربران ایرانی برای اتصال به سرورهای بازی پوکمون باید از ویپیان استفاده میکردند. اگر بخواهیم بر اساس نقشههای بازی پوکمون آمار تقریبی از کاربران ایرانی بهدست آوریم میتوان گفت بر اساس این نقشهها در موقعیت جغرافیایی شهر تهران بیش از 2700 پوکمون شکار شده است .
آنچه این بازی را از دیگر بازیهای ویدیویی متمایز میسازد این است که پوکمون در ارتباط تنگاتنگ با دنیای واقعی است و در حقیقت تعامل میان کاربران در این بازی فقط به دنیای مجازی محدود نمیشود. ارتباط تنگاتنگ بدون محدودیت و برنامهریزی نشده با دنیای اطراف یکی از معایب و مشکلات این بازی است.کاربران پوکمون در دنیای اطراف خود جستجو میکنند و به هرگوشهای سر میزنند تا بتوانند پوکمون شکار کنند. اگرچه طراحان بازی بر این باورند چنین ویژگی در افزایش تحرک کاربران و آشنایی آنها با دنیای اطرافشان نقش مهمی دارد اما کاربران بیشتر روی جنبههای منفی این بازی تمرکز کردهاند. آنها مسافتهای طولانی را طی میکنند و با هدف جمعآوری پوکمونهای بیشتر به شیوهای اعتیادآور به هر گوشهای سر میزنند و آنقدر درگیر این بازی شدهاند که با دردسرهایی مانند سقوط در دره یا زمین خوردن نیز مواجه شده اند. در حقیقت این گروه از کاربران بیش از این که تمایل به انجام کارگروهی را به عنوان هدف اصلی خود برگزیده باشند به بعد رقابتی بازی توجه داشتهاند.
دو روی سکه پوکمون
پس از فعال شدن بازی کاربر یک آواتار با شکل ظاهری دلخواه خود میسازد و موقعیت کاربر روی نقشه سیستم موقعیتیاب جغرافیایی مشخص میشود. آواتار شما به عنوان نماینده کاربر روی نقشه قرار میگیرد. مکانهای مهم روی نقشه مشخص شده است. کاربر با مراجعه به این نقاط میتواند پوکمونهای مورد نظر خود را پیدا کند. به محض این که کاربر یک توپ Pokeball)) به سمت پوکمون رویت شده پرتاب کند آن را به دست میآورد.
این بازی در بسیاری از کشورها مانند آمریکا و استرالیا به یک معضل تبدیل شده است . نیروهای پلیس طی اطلاعیهای از کاربران پوکمون خواستهاند برای گرفتن پوکمون در کار ادارات پلیس اختلال ایجاد نکنند. در بسیاری از مناطق نیز تجمع کاربران برای جمعآوری پوکمون دردسرساز شده است. این در حالی است که گروهی بر این باورند که این بازی جنبههای مثبت اجتماعی نیز دارد. آنها معتقدند پوکمون موجب شده است بسیاری از کاربران دورهم جمع شده و در این فضا که ترکیبی از دنیای واقعی و دنیای مجازی است با هم در تعامل باشند. اما این که آیا در حقیقت مضرات بازی بیشتر است یا منافع آن موضوعی است که باید با گذشت زمان درباره آن صحبت کرد.
در مراحل اولیه بازی کاربران باید پوکمونهای زیادی جمعآوری کنند تا در مراحل بعدی با تشکیل تیمهای پنج نفره با هم مبارزه کرده و قلمروهای گستردهتری را از آن خود سازند. بدون تردید در آینده بازیهای موبایلی در مسیر واقعیت افزوده و پیوند دنیای مجازی و دنیای واقعی حرکت میکند و بهرهگیری از تجربههای بهدست آمده در بازیهایی مانند پوکمون میتواند در ارتقای ویژگیهای این بازیها نقش مهمی داشته باشد.
گزارش: فرانک فراهانی جم
No tags for this post.