نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

چگونه بارش شهاب سنگی امشب را تماشا کنیم؟

شب های نخست سال جدید میلادی مقارن با یکی ازجذاب ترین بارش های شهاب سنگی سال است. اگر قصد دارید از این پدیده لذت ببرید، موارد توصیه شده در این گزارش را مد نظر قرار داده و به تماشای رقص شهاب سنگ ها در آسمان شب بنشینید البته اگر هوای آلوده و تیره این روزها اجازه دهد.

به گزارش سیناپرس، نخستین توصیه برای تماشای بارش شهاب سنگی شب های پیش رو، خروج از مناطق شهری و فضاهایی است که دارای آلودگی نوری هستند.

بارش شهاب سنگی زمانی اتفاق می‌ افتد که سیاره ما با بقایای شهاب سنگی و دنباله‌ دارهای یخی یا سیارک ‌های سنگی که به دور خورشید می ‌چرخند مواجه می شود. این ذرات کوچک در اتمسفر می سوزند و به شکل دنباله های فروزان نوری مشاهده می شوند. منظم بودن ساختار  مکانیک مداری به این معنی است که هر بارش شهابی در هر سال تقریباً در همان زمان مشخص اتفاق می ‌افتد، البته  تغییر فازهای ماه کامل، متغیر اصلی محسوب می شود که بر دیده شدن آن ها تأثیر می ‌گذارد.

از منظر کلی، سال پیش رو باید سال خوبی برای دوستداران شهاب سنگ باشد. بزرگترین رویدادها بارشی با نام  Perseids تابستانی و Geminids زمستانی در سال ۲۰۲۳ زمانی به اوج خود می رسند که ماه یا رو به زوال بوده یا نو می شود، این تقارن زمانی باعث می شود که نور درخشان ماه تداخل چندانی با شهاب سنگ های تماشایی نداشته باشد.

همانطور که گفته شد، نخستین توصیه برای دیدن پدیده فوق این است که به حومه شهر بروید و تا حد امکان از منابع نور مصنوعی دور شوید. مردم مناطق روستایی ممکن است این امکان را داشته باشند که فقط به پشت بام خانه های خود بروند اما شهرنشینان نیز گزینه هایی دارند.

بسیاری از شهرها دارای یک سایت نجومی هستند که دارای یک منطقه آسمان تاریک اختصاصی است. پیشنهاد می شود با این مراکزتماس گرفته و کسب اطلاع کنید.

به گزارش سیناپرس، بارش شهابی معمولاً بعد از نیمه شب شروع می شود اما این پدیده در ساعات قبل از طلوع خورشید به بهترین شکل مشاهده می شود. برای دیدن هرچه بیشتر شهاب ‌ها، ۳۰ تا ۴۵ دقیقه پس از رسیدن به محل مشاهده خود صبر کنید. این توقف به چشمان شما اجازه می دهد تا با تاریکی محیط سازگار شوند. سپس دراز بکشید و قسمت بزرگی از آسمان شب را زیر نظر بگیرید.

شب‌های صاف، ارتفاعات بالاتر و زمان‌ هایی که ماه باریک است یا وجود ندارد بهترین زمان تماشای بارش شهاب سنگی هستند. در این میان یک قانون کلی وجود دارد: هر چه تعداد ستاره‌ه ای بیشتری را بتوانید ببینید، شهاب‌های بیشتری را رصد خواهید کرد.

به خاطر داشته باشید داشتن دوربین دوچشمی یا تلسکوپ برای تماشای بارش شهابی لازم نیست و این تجهیزات در واقع دید شما را محدود می کند.

مترجم: احسان محمدحسینی

منبع: nytimes

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل