نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

بازسازی مغز پس از ابتلا به آلزایمر

مطالعات جدید در زمینه مغز و اعصاب نشانگر این موضوع است که بدن برخی افراد قادر است تا با تولید اعصاب جدید، به فرایند پردازش ذهنی و اندیشیدن کمک کند. پژوهشگران امیدوارند این کشفیات جدید آن ها را در درمان بیمارانی که دچار نشانه های  آسیب مغزی و یا از دست دادن حافظه شده اند، یاری کند. 

این پژوهش توسط محققان دانشگاه کالیفرنیا بر روی 71 فرد بالغ انجام شد که هیچ کدام از آن ها دارای مشکلات روحی – روانی نبودند. اسکن مغزی انجام شده بر روی این افراد نشان دادکه مغز 16 نفر از داوطلبین که دارای سن بالاتری بودند دچار عارضه amyloid deposits – tangles of protein ( رسوب نشاسته در پروتئین های در هم پیچیده) هستند که از نشانه های اولیه بیماری آلزایمر است. در ادامه برای  تمامی شرکت کنندگان تصاویری نمایش داده شده و از انها  درخواست شد تا جزئیات این تصاویر را در ذهن بسپارند و در همین حین اسکنری ویژه از فعالیت های مغزی آنها تصویربرداری می کرد. سپس از این افراد خواسته شد که نخست موضوع تصویر و سپس جزئیات آن را برای تیم پژوهشی بازگو کنند. هر دو گروه تقریبا به طور مساوی به سوالات پاسخ دادند ولی نکته مهم پژوهش این بود که نتایج اسکن مغزی ، نشان از فعالیت بیشتر مغز افرادی داشت که دچار عارضه  amyloid deposits – tangles of protein بودند. فعالیت مغزی این گروه از داوطلبین در حین یادآوری جزئیات تصاویر، به مراتب بیشتر از سایر افراد بود. این موضوع نشان می داد که مغز از توانائی خاصی برای جبران آسیب های قبلی برخوردار است.

دکتر  Laura Phipps از مرکز مطالعات آلزایمر کشور انگلستان در این مورد می گوید: این مطالعه نشان می دهد که مغز ما به صورت طبیعی قادر به مبارزه با پروتئین های ایجادکننده آلزایمر بوده و می تواند آسیب های ناشی از آن را جبران کند. البته ما هنوز در ابتدای راه هستیم و برای دستیابی به روش درمان قطعی این بیماری، مطالعات بیشتری باید انجام شود.

وی در ادامه خاطر نشان کرد که مرحله بعدی تحقیق باید بر روی این موضوع معطوف شود که مغز چگونه از طریق فعالیت بیشتر قادر به جبران آسیب های ناشی از آلزایمر است و این نوع مقاومت مغز تا چه زمانی می تواند ادامه داشته باشد؟

دانشمندان هچنین در پی یافتن پاسخ به این سوال هستند که چگونه مغز افرادی که دچار رسوب و انباشتگی این پروتئین شده است نشانه های فعالیت مضاعف در سایر بخش های سالم را از خود بروز می دهد.

دکتر William Jagust  یکی از اعضای این تیم مطالعاتی ،اعلام کرد: به عقیده من این احتمال وجود دارد که پتانسیل انطباق مغزی در برابر عارضه آلزایمر در افرادی که زندگی خود را با فعالیت های مغزی مستمر می گذرانند، بیشتر باشد.  

منبع 

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل