نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

برترین موزه‌های علم و فناوری جهان را بشناسید

موزه‌های علم و فناوری، محلی برای علم و آموزش هستند، مکانی برای گردآوری دانش و درک آدمی از جهان پیرامون خودش. با این حال تمام موزه‌ها مانند هم نیستند و در کلیات یا جزئیات تفاوت‌هایی با هم دارند.

به گزارش سیناپرس، برخی ساختمان‌های شاخص و مهمی دارند و برخی دیگر شیوه عرضه آثارشان منحصربه‌فرد است. در ادامه تعدادی از برترین موزه‌های علم و فناوری جهان را به شما معرفی می‌کنیم.

موزه تاریخ طبیعی لندن

بدون شک موزه تاریخ طبیعی لندن یکی از بهترین موزه‌های علمی در جهان است. ضمن اینکه یکی از قدیمی‌ترین و مشهورترین موزه‌های جهان نیز به شمار می‌آید.

این موزه با نمایشگاه‌های شگفت‌انگیزی که همگی در یک شاهکار طراحی معماری پیچیده شده‌اند، یکی از مهم‌ترین مکان‌های دیدنی لندن است. همانطور که از نام آن پیداست موضوع اصلی موزه تاریخ طبیعی است و مجموعه‌هایی در مورد حیوانات، گیاهان، زیست‌شناسی انسان، مواد معدنی و منابع طبیعی در آن به نمایش گذاشته شده است.

این موزه، در سال 1881 افتتاح شد و سالانه حدود 5 میلیون نفر بازدیدکننده دارد.

موزه اکسپلوراتوریم در سانفرانسیسکو

Exploratorium در سانفرانسیسکو پر از نمایشگاه‌های جذاب و آموزشی است. تیم طراحی که این موزه را ساخته‌اند، خود را به چالش کشیدند تا فضایی برای عرضه عجیب‌ترین، شگفت‌انگیزترین و هیجان‌انگیزترین جنبه‌های علمی ممکن را به نمایش بگذارند.

به نظر می‌رسد ماموریت اصلی طراحان موزه سانفرانسیسکو این بوده که فضایی برای دانشمندان جوان به وجود بیاورند و به آنها اجازه دهند تا بفهمند علم چقدر می‌تواند هیجان‌انگیز باشد.

موزه ملی هوا و فضا در واشنگتن دی‌سی

موزه ملی هوا و فضا در واشنگتن دی‌سی یکی از بهترین موزه‌های علمی در جهان است. همچنین یکی از بهترین موزه‌های تاریخ هوانوردی و پروازهای انسانی در جهان نیز به شمار می‌آید.

نمایشگاه‌های داخل موزه شما را به یک جشن بصری از یک تور بزرگ هوانوردی می برد. از اولین تلاش برای پرواز مستقیم تا دستاوردهای باورنکردنی سرمایه‌گذاری در فضا.

اگر عاشق علم و فناوری، به خصوص هوانوردی هستید، بازدید از این موزه بی‌نظیر دریچه‌هایی از جهانی بی‌نهایت را به روی شما باز می‌کند.

موزه ته پاپا، ولینگتون در نیوزیلند

موزه Te Papa در ولینگتون موزه ملی نیوزلند است. ته پاپا تقریباً از زبان مائوری به «مکان ما» ترجمه می‌شود. این موزه در سال 1998 پس از ادغام با موزه ملی و گالری هنر ملی، درهای خود را به روی بازدیدکنندگان گشود.

نمایشگاه‌های آن منحصراً ماهیت علمی ندارند، اما دارای مجموعه‌های بزرگی از فسیل‌ها، باستان‌شناسی، نمونه‌های گیاهی، نمونه‌های پرندگان و همچنین طیف وسیعی از دوزیستان، خزندگان و پستانداران است. علاوه بر این، نمایشگاه‌هایی در زمینه هنر، تاریخ، تائونگا مائوری و فرهنگ اقیانوس آرام نیز دارد.

موزه یونیورسیوم در سوئد

بازدید از موزه یونیورسیوم در گوتنبرگ سوئد یک روز عالی برای همه اعضای خانواده را رقم می‌زند. این موزه به خود می‌بالد که برای کودکان طراحی شده و شامل نمایشگاه‌ها، نمایش های تعاملی و آکواریوم است.

حتی یک «جنگل بارانی» سه طبقه با انبوهی از ساکنان بومی نیز در این موزه وجود دارد. در حالی که سرگرمی‌ها بیشتر برای بچه‌ها طراحی شده اما نمایشگرهای زیادی نیز وجود دارد که بزرگسالان را نیز علاقه‌مند می‌کند.

طراحان و مسئولان موزه معتقدند که در یونیورسیوم بازی منجر به دانش می‌شود. آنها می‌گویند در اینجا حیوانات و طبیعت با فناوری جدید و آزمایش‌های هیجان‌انگیز ترکیب می‌شوند.

شهر علم و صنعت در پاریس

شهر علم و صنعت در پاریس، از بزرگترین موزه‌های علمی اروپا است. این موزه که در سال 2016، سی‌امین سالگرد تاسیس خود را جشن گرفت، سالانه گردشگران بسیاری را جذب خود می‌کند.

این موزه دارای طیف گسترده‌ای از نمایشگاه‌های جذاب است که اکتشافات، پزشکی، فضا، گیاه‌شناسی و صنعت را پوشش می‌دهد. همچنین یک افلاک‌نما، یک زیردریایی، و یک زمین بازی کودکان نیز در آن وجود دارد.

مأموریت این موزه گسترش دانش علمی و فنی در بین عموم مردم به ویژه جوانان و ترویج علاقه عمومی به علم، تحقیق و صنعت است.

موزه داچ در آلمان

موزه داچ در آلمان بزرگترین موزه علم و فناوری در جهان است. کل موزه نیز در یک جزیره بر روی رودخانه ایسار ساخته شده که آن را بسیار دیدنی‌تر کرده است.

بیش از 28 هزار شی از 50 زمینه علم و فناوری در این موزه جای داده شده است. اگرچه همه نمایشگاه‌های این موزه ارزش دیدن دارند، اما یکی از نکات برجسته بازسازی غار آلتامیرا در اسپانیا است. این غار، جایی است که برخی از قدیمی‌ترین نقاشی‌های غار جهان برای اولین بار در آن کشف شد.

موزه علم و فناوری شانگهای در چین

موزه علم و فناوری شانگهای در چین با 13 نمایشگاه دائمی از «دنیای ربات‌ها» تا «سرزمین رنگین کمان کودکان»، یکی از برترین و بزرگترین موزه‌های علم و فناوری جهان به شمار می‌آید.

این موزه دارای چهار تماشاخانه علمی غول‌پیکر است که دوتا از آنها از فناوری IMAX بهره می‌برند؛ ضمنا در این موزه برخی از نمایشگاه‌های ویژه چین مانند «طیف زندگی» که به تنوع زیستی استان یوننان می‌پردازد، به نمایش درآمده است.

این موزه در سال 2001 افتتاح شد و فاز نهایی ساخت آن در سال 2010 به پایان رسید.

آکادمی علوم طبیعی در فیلادلفیا

آکادمی علوم طبیعی که بخشی از دانشگاه درکسل است، در سال 1812 در فیلادلفیا تأسیس شد. چنین قدمتی، آن را به قدیمی‌ترین موزه علوم طبیعی در آمریکا تبدیل می‌کند.

این موزه شامل مجموعه‌ای از بیش از 17 میلیون نمونه است؛ یکی از شاخص‌ترین آنها اسکلت کاملی از یک T-Rex با ارتفاع  13 متر است که هنگام ورود به شما خوشامد می‌گوید.

در وب سایت موزه چنین عبارتی درباره این مکان علمی و مهم خودنمایی می‌کند: «آکادمی علوم طبیعی دانشگاه درکسل یک موزه تاریخ طبیعی پیشرو است که به پیشرفت تحقیقات، آموزش و مشارکت عمومی در تنوع زیستی و علوم زیست محیطی اختصاص دارد».

موزه میرایکان در توکیو

موزه میرایکان (Miraikan) در توکیو، موزه ملی علوم و نوآوری‌های نوظهور است که نگاهی فوق مدرن به مرز برتر علم و فناوری دارد.

 در این موزه، تعداد زیادی ربات از جمله ربات معروف هوندا به نمایش گذاشته شده است. جای تعجب نیست که بیشتر نمایشگاه‌های این موزه بر نوآوری ژاپن و همچنین تاریخ طبیعی این کشور تمرکز دارند. از دیگر فعالیت‌های موزه می‌توان به اندازه‌گیری‌های زنده از فعالیت لرزه‌ای کشور، الگوهای آب و هوا و دمای اقیانوس‌ها اشاره کرد.

موضوعاتی مانند توسعه پایدار، اسرار جهان و ژنتیک نیز در این موزه پوشش داده شده است.

منبع: interestingengineering

مترجم: زهرا علی‌دوست

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل