نوشت افزار هوشمندی که قابلیت پخش ویدیو دارد
پژوهشگران یکی از شرکت دانش بنیان پارک علم و فناوری استان سمنان با استفاده از فناوری های” هوش مصنوعی” و ” واقعیت افزوده” موفق به ساخت نوشت افزار هوشمندی شده اند که قابلیت جستجو کردن صفحات، پخش ویدیو و تبلیغات کالاها را دارد.
دکتر محمد حسین داورپور، عضو هیات علمی دانشگاه آزاد سمنان و مجری این طرح در گفتگو با سیناپرس گفت: مفهوم نوشت افزارها در طول زمان تغییر چندانی پیدا نکرده اند. در حال حاضر ابزار نوشتن همانند گذشته است. ما همان گونه با قلم و خودکار به روی دفترچه و کاغذ می نویسم که پدران ما پیش از این می نوشتند، در حالی که بسیاری از چیزها با پیشرفت فناوری طی یک قرن اخیر تغییر پیدا کرده است؛ ما هنوز محدودیت هایی که طی صد سال گذشته برای کاغذ داشتیم را داریم.
این پژوهشگر افزود: اکنون نوشت افزارها همانند نوار کاست هستند یعنی همانگونه که برای نوار کاست ها برای گوش دادن ترک چهارم نیاز به پلی کردن سه تا ترک قبل داریم، در نوشت افزارها نیز برای رفتن به صفحه 25 باید صفحات گذشته را مشاهده کنیم.
وی اظهارداشت: همچنین نوشت افزارها، دفتر مشق، جزوه یا کلاسورها نمی توانند حساب و کتاب یک شخص یا صورت جلسه یک فردی را برای ما لیست کنند. وجود چنین محدودیت هایی باعث شد تا ما به فکر خلق نوشت افزار هوشمند بیفتیم. نوشت افزاری که قابلیت جستجو کردن را داشته باشد.
وی خاطرنشان کرد: نوشت افزاری که ما ساخته ایم، مدل مفهومی جدیدی از نوشت افزارهاست که به آن نوشت افزار هوشمند می گویند. نوشت افزار هوشمند، نوشت افزاری است که همراه آن باید نرم افزار تلفن هوشمند (نوتوپیا ) وجود داشته باشد. در این نوشت افزار صفحات کاغذ به گونه ای تنظیم شده است که نرم افزار تلفن همراه می تواند با آن ارتباط برقرار کند. کاربر می تواند در مکان های مخصوصی، روز، ماه و دسته بندی موضوعی برای صفحاتش علامت گذاری کند.
داورپور به سیناپرس گفت: هنگامی که این نرم افزار روی صفحه کاغذ قرار می گیرد، همان لحظه صفحه را اسکن می کند. سپس با استفاده از فناوری هوش مصنوعی، داده های آن را استخراج کرده و روز، ماه و دسته بندی موضوعی صفحات را ذخیره می کند که می تواند مبنای جستجو باشد. به این ترتیب کاربر می تواند با استفاده از این محصول بر فرض صورت جلسه شش ماه دوم سال یا صفحه 25 ریاضی را به راحتی پیدا کند. در هر صفحه نیز صدای استاد، تخته وایت برد یا ویدیو نیز می تواند پخش شود.
وی تصریح کرد: هم اکنون تنها چهار الی پنج نفر در دنیا تولید کننده این نرم افزار و نوشت افزار هوشمند هستند. در ایران تنها تولید کننده این محصول ما هستیم. فناوری آن نیز طبق ارزیابی های وزارت علوم جزو فناوری های هایتک محسوب می شود؛ بیشترین “تی آر ال” یا ارزیابی سطوح بلوغ فناوری 9 است. ما توانسته ایم ” تی آر ال” هشت را کسب کنیم.
این پژوهشگر عنوان کرد: این محصول می تواند از نظر تبلیغاتی نیز مورد استفاده سازمان ها و کسب و کارها قرار بگیرد. کالاهای تبلیغاتی می توانند به صورت اختصاصی در برخی از صفحات این سررسید قرار داده شوند.
وی به تفاوت های عمده این نوشت افزار نسبت به سررسیدهای رایج اشاره کرد و گفت: در حال حاضر سررسیدهای چاپی محدود به متن و عکس هستند. ما اکنون این محدودیت را کنار گذاشته ایم و صفحات خاصی به عنوان صفحات سفارشی در ابتدای دفترچه مان قرار داده ایم. سپس با استفاده از فناوری دیگری به نام واقعیت افزوده، کمک کرده ایم تا بستر چاپ تنها محدود به متن و عکس نباشد. به عنوان مثال اگر در یکی از این صفحات اختصاصی تلویزیون خاموشی وجود داشته باشد. هنگامی که گوشی روی آن قرار می گیرد، تلویزیون روشن شده و شروع به کار می کند؛ این فناوری مانند روزنامه های “هری پاتر” است.
عضو هیات علمی دانشگاه آزاد سمنان یادآورشد: این صفحات اختصاصی به صورت جداگانه نیز می توانند در قالب کاتالوگ هم قابل ارائه باشند. مثلا در یکی از صفحات کاتالوگ می تواند عکس سخنرانی یک نفری قرار داشته باشد. وقتی نرم افزار گوشی روی آن عکس قرار می گیرد، صحبت فرد سخنران پخش خواهد شد. به این ترتیب با مصرف کمتر کاغذ حرف های بیشتر و جذاب تری زده می شود زیرا ویدیو رسانه جذاب تری نسبت به متن و تصویر است.
وی گفت: حتی روی صفحه کاغذ نیز می تواند عکس محصول یک شرکتی قرار داشته باشد. وقتی نرم افزار گوشی روی آن محصول قرار بگیرد، آن کالا به صورت کاغذی نیز قابل پرداخت است یعنی به طور مستقیم به درگاه پرداخت بانک متصل می شود.
وی ادامه داد: فردی که کاتالوگ را سفارش داده، متوجه می شود کاتالوگ دست چه کسی است بنابراین می تواند با او ارتباط برقرار کند. همچنین او می تواند متوسطی از رفتار کاربران را نیز بدست آورد. به عنوان مثال او می فهمد کدام صفحه اش چند بار دیده شده است. چه زمانی و در چه مکانی آن صفحه مشاهده شده است. آیا فرد آن ویدیو را به طور کامل مشاهده کرده یا در نیمه راه آن را رها کرده است. او به این ترتیب متوجه می شود کدام محصولش بیشتر مورد توجه مشتری یا کاربر قرار گرفته است.
وی افزود: همچنین ما این امکان را به سفارش دهنده کاتولوگ می دهیم که خودش تعیین کند چه زمانی، روی چه صفحه ای، چه ویدیویی پخش شود.
داور پور در پایان به سیناپرس گفت: این کاتالوگ یک بار مصرف نیست و می تواند رفتار کاربران را آنالیز کند. همچنین این کاتالوگ می تواند باعث شود کسب و کارها داده های مناسب تری بر اساس نیاز و رفتار کاربران ارائه دهند. کاربران نیز لذت بیشتری از کاتالوگ ببرند.
گفتگو: بیتا اکبری
No tags for this post.