نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

آیا نوزادان واقعا خواب می‌بینند؟

اکثر مادران و پدران به این موضوع فکر کرده اند که آیا کودک من خواب می بیند؟ در سال اول زندگی، نوزادان زمان بیشتری را به خواب می گذرانند تا بیداری. لبخند، حرکات مکیدن و برخی حرکات تصادفی همگی در طول خواب رایج هستند.

به گزارش سیناپرس اردبیل، در حالی که دانشمندان چیزهای زیادی در مورد خواب آموخته اند، تحقیقات ممکن است خواب دیدن آنها را هرگز تایید نکند. با این حال، ما می دانیم که خواب برای رشد کلی نوزاد ضروری است. در حالی که بدن آنها در حال استراحت است، مغز کودک شدیدا کار می کند.

طبق آکادمی اطفال آمریکا، خواب نوزاد چهار مرحله دارد:
مرحله 1: خواب آلودگی: در این مرحله، کودک خواب آلود به نظر می رسد و به خواب می رود.
مرحله 2: خواب REM: مرحله بعدی خواب، حرکت سریع چشم (REM) است. در این مرحله تحرکات زیادی وجود دارد که به آن خواب فعال نیز می گویند.
مرحله 3: خواب سبک: در این مرحله، حرکات شروع به کند شدن می کنند.
مرحله 4: خواب عمیق غیر REM: همچنین به عنوان خواب آرام شناخته می شود. نوزادان آرام به نظر می رسند و نسبت

به سایر مراحل خواب سخت تر از خواب بیدار می شوند. این نوع خواب شامل کاهش حرکات چشم، و تنفس منظم تر، عمیق تر و یکنواخت تر است.

نوزادان خیلی بیشتر از بیداری می خوابند. مقدار کل خواب در روز و زمان خواب آنها چندین بار در طول سال اول زندگی آنها تغییر می کند. نوزادان به طور معمول حدود 16-17 ساعت در روز به خواب می روند که به 3-4 ساعت کشش تقسیم می شود. در اولین تولد آنها، مقدار کل خواب به 13-14 ساعت کاهش می یابد که بیشترین آن نیز در طول شب است.

تحقیقات نشان داده است که خواب نوزادان به طور مساوی بین مراحل خواب آرام (غیر REM) و خواب فعال (REM) تقسیم می شود. در مقابل، بزرگسالان تنها حدود 20 تا 25 درصد از زمان خواب خود را در خواب REM می گذرانند.

علم در مورد رویاهای نوزاد چه می تواند به ما بگوید؟ پاسخ کوتاه این است که ما هرگز نمی دانیم. رویاها افکار، تصاویر و احساساتی هستند که در طول خواب رخ می دهند. رویا دیدن به توانایی پردازش افکار انتزاعی و تشخیص خود از غیرخود نیاز دارد. متأسفانه، نوزادان مهارت های زبانی را ندارند تا به ما بگویند در طول دوره های خواب آنها چه اتفاقی می افتد.

واضح ترین رویاها در طول خواب REM برای کودکان بزرگتر و بزرگسالان رخ می دهد. خواب REM همچنین زمانی در طول خواب است که مغز شما احساسات و تجربیات را پردازش می کند و تصمیم می گیرد چه چیزی را ذخیره کنید و چه چیزی را دور بیندازید.

نوزادان بیشتر از هر زمان دیگری در زندگی زمان خود را در خواب REM می گذرانند. با این حال، دانشمندان فرض می‌کنند که مغز به اندازه کافی بالغ نیست تا آنطور که ما معمولاً آن را تعریف می‌کنیم، رویا ببیند.

مطالعات خواب خوب را با رشد فیزیکی، رشد کلی شناختی و شکل گیری حافظه مرتبط می دانند. اگر نوزادان 16-17 ساعت را بخوابند، 8-9 ساعت در مرحله خواب REM سپری می شود. در طول این همه خواب فعال چه اتفاقی می افتد؟

در طول خواب REM، مغز ارتباط برقرار می کند، مسیرها را توسعه می دهد و اطلاعات را پردازش می کند. لبخند، حرکات دست و پا، و بال زدن چشم همگی با مجموعه ای از فعالیت های عصبی مرتبط هستند که برای رشد کلی ضروری است.

هر حرکت یا لبخند به ظاهر تصادفی سیگنال هایی را به مغز می فرستد. مغز از این سیگنال ها برای پردازش و توسعه یک نقشه سوماتوتروپیک استفاده می کند. این نقشه به کودک شما اجازه می دهد تا در نهایت یاد بگیرد که «خود» در مقابل «غیر خود» چیست. این پایه و اساس همه یادگیری های آینده است.

خواب برای رشد کودک شما ضروری است. بنابراین دفعه بعد که هنگام خواب نوزادتان یک حرکت تصادفی یا لبخند می‌بینید، متوجه می‌شوید که مغز او سخت برای ایجاد ارتباطات، توسعه مسیرها و پردازش اطلاعات کار می‌کند.

علم نمی تواند به طور قطعی بگوید که آیا نوزادان خواب می بینند یا خیر. شاید در آینده، فناوری بتواند تصاویر را مستقیماً از یک مغز در خواب پخش کند. تا آن زمان، شما فقط باید تعجب کنید و تصور کنید که کودک شما وقتی به خواب می رود چه می بیند.

مترجم: تقی قاسمی

منبع: healthnews

خروج از نسخه موبایل