نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

چین در حال بررسی محل ساخت ایستگاه تحقیقاتی در ماه

رقابتی شدید در ماه در حال انجام است و دو ابرقدرت بزرگ جهان در حال تلاش هستند تا مجموعه جدیدی از اولین ها را در سطح ماه به دست آورند. برنامه آرتمیس ناسا اخیراً اولین موفقیت خود را به دست آورد، اما چین به دنبال راه اندازی یک ایستگاه تحقیقاتی کامل در ماه است.

به گزارش سیناپرس،یکی از اولین گام‌ها در این فرآیند، انتخاب محل مناسب قرار دادن تاسیسات این ایستگاه است و در حال حاضر یک پژوهش جدید سعی در تعیین کمیت انتخاب این مکان و ارائه راه حل عملی برای آن دارد.

به گفته کارشناسان، قطب جنوب ماه مزایای زیادی برای انتخاب شدن دارد. محققان چینی معیارها را به دو دسته تقسیم کردند که شامل محدودیت های علمی و مهندسی می شود. محدودیت ‌های مهندسی شامل ملاحظاتی مانند نور دریافتی سایت، شیب کلی و سهولت دسترسی کاوشگران به سایر بخش‌های ماه است و محدودیت های علمی، شامل ملاحظاتی مانند قرار گرفتن در معرض یخ، فراوانی هیدروژن و دما خواهد بود.

به گزارش سیناپرس، قطب جنوب ماه با توجه به مسطح بودن نسبی و دمای نسبتاً ثابت آن در مناطق دائماً سایه دار برخی از دهانه های ماه، ایده آل به نظر می رسد. این دهانه ها همچنین به احتمال زیاد بیشترین میزان ذخایر آب یخ زده را در ماه دارند که دسترسی به آنها را برای هر پایگاه دائمی اولویت بسیار بالایی قرار می دهد.

همچنین این مکان به یکی از قدیمی ترین حوضه های ماه به نام حوضچه قطب جنوب دسترسی دارد و می توان بسیاری از سوالات در مورد شکل گیری اولیه ماه و منظومه شمسی را با نگاه کردن به خاک در این حوضه به طور کلی تر پاسخ داد.

برای کاوش بیشتر در منطقه، چین قصد دارد مجموعه ای از کاوشگران رباتیک را برای ادامه برنامه Chang’e به ماه ارسال کند. در گام بعدی، این ماموریت قصد دارد نمونه ای از خاک ماه را به طور خاص از قطب جنوب به زمین آورد تا درک بهتری مکان آینده استگاه ارائه دهد.

در گام های آینده و ماموریت های Chang’e 7 یک بررسی جامع از منطقه قطب جنوب ارائه خواهد شد، در حالی که Chang’e 8 به عنوان یک ماموریت اعتبار سنجی فناوری برای ارزیابی برخی از فناوری هایی که در ساخت پایگاه در ماه حیاتی هستند، تعریف شده است.به گزارش سیناپرس، پیش بینی می شود در پایان این ماموریت ها، آژانس فضایی ملی چین اطلاعات کافی برای اجرای طرح خود در راه‌اندازی یک پایگاه تحقیقاتی بین‌المللی در ماه داشته باشد.

مترجم:ندا جواد هراتی

منبع: universetoday

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل