نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

اکتشاف بزرگ برای یافتن یخ های یک میلیون ساله قطب جنوب

محققان استرالیایی بلند پروازانه ‌ترین سفر قطبی خود را در دو دهه اخیر آغاز کرده‌ اند و هدفشان حفاری در یخ‌ های میلیون ‌ساله است تا در مورد تغییرات آب و هوایی مطالب جدیدی بیاموزند.

به گزارش سیناپرس، در این رابطه کاروانی متشکل از پنج خودروی یخ پیما با طراحی ویژه قصد دارند ۱۲۰۰ کیلومتر را به سمت گنبد کوچک C در قطب جنوب طی کنند، جایی که در صورت موفقیت، تحقیقاتی را برای دانشمندان ایجاد خواهند کرد تا در تابستان آینده حفاری را آغاز کنند.

این تیم پژوهشی ۱۰ نفره شامل یک رهبر گروه، یخ‌شناس، پزشک، مهندس و مکانیک، سفر خود را از ایستگاه تحقیقاتی کیسی در شرق قطب جنوب آغاز کردند. این تیم تحقیقاتی با سرعتی در حدود ۱۰ کیلومتر در ساعت حرکت کرده و قرار است با دمای بالقوه کمتر از ۵۰ درجه، تغییر شرایط یخ و زمین های چالش برانگیز روبرو شوند.

دانشمندان امیدوارند، در نهایت حدود ۲.۸ کیلومتر حفاری کنند تا هسته ‌هایی را از یخ ‌هایی که بیش از یک میلیون سال قدمت دارند، بیرون بیاورند. گفتنی است که گنبد کوچک C، محل هسته یخی، ۳۲۳۰ متر بالاتر از سطح دریا است.

در ادامه محققان حباب های هوای محبوس شده در هسته ها را تجزیه و تحلیل خواهند کرد تا به اطلاعاتی که دانشمندان در مورد پایداری سیستم آب و هوایی طی یک میلیون سال گذشته می دانند کمک کنند.

این ماموریت همچنین باید به دانشمندان کمک کند تا در مورد آینده پیش بینی کرده و روشن کند که چرا چرخه عصر یخبندان از چرخه ۴۱ هزار ساله به چرخه ۱۰۰ هزار ساله در حدود یک میلیون سال پیش تغییر کرده است.

تانیا پلیبرسک وزیر محیط زیست استرالیا از این ماموریت به عنوان یکی از مهم ترین تلاش های علمی قطب جنوب یاد کرد. او همچنین گفت: در صورت موفقیت این تیم تحقیقاتی و مطالعات تابستانی پژوهشگران، این یافته ها قدیمی ترین هسته یخی خواهد بود که تا کنون به دست آمده است.

پلیبرسک گفت، هسته‌ های یخ مانند صفحه ‌هایی از گذشته آب و هوا، حاوی مواد شیمیایی و حباب‌های هوا هستند که تغییرات جو و آب و هوا را نشان می ‌دهند. او افزود، درک تاریخ آب و هوای سیاره ما دانش بسیار ارزشمندی را در اختیار ما قرار می دهد تا در آینده به ما کمک کند.

به گزارش سیناپرس، این تیم تا الان توانسته ۱۰۵ کیلومتر را در مدت ۱۰ ساعت در شرایط آب و هوایی خوب طی کند و انتظار می ‌رود این سفر علمی بیش از یک ماه طول بکشد و تیم در اوایل فوریه (اواسط بهمن ماه) به ایستگاه کیسی بازگردد.

مترجم: مهدی فلاحی پناه

منبع: thenewdaily

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل