التیام و درمان انواع زخم ها با تولید کرمی ارگانیک

پژوهشگران یکی از شرکت های دانش بنیان همدان موفق به تولید کرمی ارگانیک برای التیام و درمان زخم های “پای دیابتی”، “زخم بستر”، “سوختگی” و “بیماری پروانه ای” شدند.

محمد کاظم رشیدی، مدیرعامل یکی از شرکت های دانش بنیان همدان در گفتگو باخبرنگار سیناپرس گفت: انسان همیشه در معرض آسیب های ناشی از حوادث و بیماری هاست. بعضی از این حوادث و بیماری ها زخم و عفونت هایی مانند زخم پای دیابتی، زخم بستر، سوختگی و غیره ایجاد می کنند که معمولا درمان آنها با هزینه های بالایی روبرو است و گاهی باعث ایجاد اسکار می شوند. اکنون برای رفع این معضل داروهایی شیمیایی روانه بازار شده اند که خود همراه با عارضه هستند. این خلاء دارویی باعث شد با ایده ای خلاقانه به فکر راهی برای تولید کرم بیفتم که پایه شیمیایی ندارد. این کرم متشکل از مواد ارگانیک است که می تواند برای التیام و درمان انواع زخم ها مورد استفاده قرار بگیرد.

نفر اول تولید کننده دارو در دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه افزود: این کرم حاوی عسل، روغن زیتون، بره موم و چند ماده دیگر است و با فرمولاسیون منحصر به فردش می تواند بر بلوغ و جهت گیری صحیح رشته های کلاژن، نوتروفیل و فیبروبلاست تاثیر بگذارد و اثر  تغذیه ای و محافظتی به روی بافت و سلول های بدن داشته باشد.

وی اظهارداشت: این کرم بدون به کار گیری تیغ جراحی، تمامی عفونت موضع زخم و پیرامون آن را بیرون کشیده، عضو را عاری از عفونت می کند و سپس ترشحات زخم را جذب کرده و رطوبت موضع را نیز حفظ می کند.

وی تصریح کرد: یکی از کاربردهای این کرم، درمان زخم پای افراد دیابتی است. این کرم خاصیت ضد میکروبی، ضد التهابی، آنتی اکسیدانی، فعال کننده سیستم ایمنی و ترمیم کنندگی قوی دارد و از قطع عضو نکروز جلوگیری می کند.

وی بیان کرد: همچنین این کرم به عنوان یک پانسمان مناسب برای بهبود زخم های بستر مورد استفاده قرار می گیرد. این کرم با ایجاد یک لایه محافظ بین بافت و بانداژ علاوه بر جلوگیری از خشکی موضع و آسان کردن تبادل هوا در ناحیه زخم از ایجاد درد و آسیب مجدد به سلول های جدید در هنگام جابجایی جلوگیری می کند.

رشیدی به سیناپرس گفت: این کرم همچنین به منظور مداوای آثار سوختگی نیز کاربرد دارد. این کرم علاوه بر از بین بردن میکروارگانیسم های عفونت زا، التهاب زخم را کاهش داده، عروق خونی را تشدید کرده و سرعت بهبود و بازسازی زخم را افزایش می دهد. این کرم علاوه بر ترمیم سریع سوختگی، از مشکلات رایج سوختگی نظیر عفونت، التهاب، تولید اسکار، درد، خارش و اصطلاک بافت آسیب دیده نیز جلوگیری می کند.

به گفته وی، این کرم می تواند به عنوان یک سد عایق بین زخم و محیط بیرونی عمل کند و در نتیجه با استریل نگه داشتن سطح زخم تا حدود زیادی از عفونت و گسترش آن جلوگیری کند.

وی یادآورشد: این کرم روند طبیعی ترمیم زخم را تسریع کرده و از به جای ماندن علائمی مانند جای زخم، تغییر رنگ پوست و تشکیل ضایعه اسکار جلوگیری می کند. این کرم به روی انواع اسکارهای قدیمی و جدید موثر بوده و علاوه بر کاهش اسکار، موجب کنترل خارش آن نیز می شود.

وی تصریح کرد: همچنین این کرم می تواند برای ترمیم زخم های بیماران پروانه ای نیز کاربرد داشته باشد. پیش از این برای بهبود زخم های بیماران پروانه ای چسب زخم سوئدی وارد کشور می شد که اعمال تحریم ها واردات این محصول را دچار مشکل کرد. روند بهبودی با استفاده از این چسب زخم ها تنها پنجاه درصد بود. همچنین ارزبری نیز داشتند. اکنون بیماران پروانه ای می توانند با قیمتی ارزان از این پماد استفاده کنند، فقط کافی است مقداری از این پماد را روی زخم بزنند و یک پد روی آن بگذارند. تمام عفونت‌های آنها به مرور زمان از بدن شان تخلیه می شود.

گفتی است، این کرم استانداردهای لازم خود را از سازمان غذا و دارو اخذ کرده و به زودی صادرات آن به کشور آلمان آغاز می شود.

گفتگو: فرزانه صدقی

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا