مکمل آهن برای هوش مفید است

به گزارش سیناپرس، نتایج یک متاآنالیز جدید و مرور سیستماتیک نشان داد که دریافت آهن تأثیر مثبتی بر میزان هوش کودکان و نوجوانان دارد.

این یافته ها نشان داد:میزان هوش با افزایش دوز مکمل افزایش می ‌یابد و محققان تاکید کردند که نتایج ثابت می کند که مصرف مکمل های خوراکی آهن می‌ تواند رشد شناختی کودکان و نوجوانان را بهبود بخشد.

در این پژوهش بین المللی، محققان دانشگاه سینگهوا، دانشگاه هاروارد، دانشگاه دوک و دانشگاه کالیفرنیای جنوبی یافته های خود را در مورد مواد مغذی گزارش دادند.

به گفته دانشمندان، با توجه به فرآیندهای حیاتی رشد بیولوژیکی و فیزیکی که در دوران کودکی و نوجوانی اتفاق می ‌افتد، اطمینان از وجود یک برنامه تغذیه قوی در این دوره برای جلوگیری از کمبودها حیاتی است. با این حال، کمبود آهن در این سن بسیار شایع است، زیرا بدن قادر به افزایش ذخایر آهن با افزایش تقاضا نیست.

در این مطالعه مشخص شد که افراد ۵ تا ۱۹ ساله به ویژه در کشورهای کم درآمد در معرض خطر کمبود آهن با شیوع ۲۲.۲ درصدی قرار دارند. چنین کمبودهایی با کم خونی و همچنین دیسپراکسی شناختی به دلیل عملکرد آهن در متابولیسم، انتقال عصبی و نوروژنز، افزایش خطر اختلالات شناختی و ناهنجاری های رفتاری همراه است.به گزارش سیناپرس، بنابراین، در مطالعه جدید، محققان به دنبال گردآوری شواهدی در مورد تأثیر مکمل آهن خوراکی بر هوش، حافظه و عملکرد نمرات مدرسه در افراد ۵ تا ۱۹ ساله بودند.

پس از محاسبه اثرات تصادفی تفاوت میانگین استاندارد (SMD) با فواصل اطمینان ۹۵ درصد و همچنین تجزیه و تحلیل ناهمگنی اثرات، تأثیر مکمل آهن بر هوش مشخص شد.

نتایج نشان داد: مصرف آهن تأثیر مثبتی بر نمرات و میزان هوش کودکان دارد. علاوه بر این، نمرات آزمون با افزایش دوز مکمل آهن، بهبود یافت. برخلاف مطالعات قبلی، دریافت مکمل آهن باعث بهبود امتیاز هوش در کودکان و نوجوانان کم خون نیز می شود.

به گفته محققان یافته‌ های ذکر شده با مطالعات قبلی که اثرات مکمل‌ های آهن را بر هوش نشان می ‌داد، مطابقت دارد. همچنین مشخص شده است که کمبود آهن باعث تغییرات قابل توجهی در متابولیت های عصبی جسم مخطط می شود که از محدودیت رشد قابل توجه جلوگیری می کند. شبکه مخطط با فرآیندهای شناختی و عاطفی بالاتر، رفتار با انگیزه، احساسات مثبت، پردازش مرتبط با پاداش و عملکردهای حرکتی مرتبط است.

به گزارش سیناپرس، محققان در خاتمه نتیجه گرفتند: درک اثرات مکمل آهن بر شناخت کودکان و نوجوانان برای طراحی مناسب سیاست های هدفمند ضروری بوده و کمبود آن باعث بروز اختلال های جدی می شود.

مترجم: مهگل غفاری

منبع: tribuneonlineng

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا