چرا پیش بینی ویروس کرونا در سال ۲۰۲۳ دشوارتر است؟

به گفته محققان، در سال ۲۰۲۰ اطلاعات کمی در مورد ویروس جدیدی که قرار بود در جهان به عنوان کووید-۱۹ شناخته شود، وجود داشت اما اکنون که در آستانه ورود به سال ۲۰۲۳ هستیم، فقط با یک جستجوی ساده در گوگل می توان حدود پنج میلیون مقاله و کار آزمایشگاهی در این زمینه پیدا کرد.

به گزارش سیناپرس، سوال اصلی این است که با این حساب، روند جهانی ویروس کرونا در سال جدید چگونه خواهد بود؟ پاسخ به این سوال از جهاتی با توجه به مجهولات متعدد غیرممکن است. در اوایل سال ۲۰۲۰، جامعه علمی بر تعیین پارامترهای کلیدی متمرکز شد که می ‌شد از آنها برای پیش ‌بینی شدت و میزان انتشار ویروس استفاده کرد. اکنون، تعامل پیچیده انواع مختلف کووید، واکسیناسیون و مصونیت طبیعی این فرآیند را بسیار دشوارتر کرده و قابلیت پیش بینی آن را کمتر می کند.

به گفته پژوهشگران، نسبت افرادی که تخمین زده می ‌شود به ویروس کرونا آلوده بشوند در طول زمان متفاوت بوده است، اما این رقم در کل سال ۲۰۲۲ کمتر از ۱.۲۵ درصد نبوده است. گفتنی است که ویروس کرونا هنوز با مردم همراه است و بسیاری را بارها و بارها آلوده می کند و در اکثر کشورهای جهان سیستم بهداشتی تحت فشار زیادی قرار دارد.

همچنین دانشمندان توضیح می دهند در روزهای اولیه همه‌ گیری جهانی کرونا، می شد از مدل‌ های ساده برای پیش ‌بینی تعداد موارد ابتلا به کرونا و تأثیر احتمالی آن بر جمعیت، از جمله تقاضا برای مراقبت‌های بهداشتی، استفاده کرد. برای تولید اولین پیش بینی ها به متغیرهای نسبتا کمی نیاز بود. این موضوع به این دلیل بود که فقط یک نوع کووید وجود داشت که به آن سویه اصلی گفته می شد و همه افراد جهان مستعد ابتلا به آن بودند.

اما اکنون، آن فرضیات ساده دیگر قابل اجرا نیستند. تخمین زده می ‌شود که بیشتر جمعیت جهان به کرونا مبتلا شده باشند و تفاوت ‌های قابل‌ توجهی بین سطوح فردی حفاظت از نظر اینکه چه واکسن‌ها و چه تعداد دوز دریافت کرده‌ اند، وجود دارد. به گفته کارشناسان، در مجموع، ۱۳ میلیارد دوز واکسن در جهان تجویز شده است.

مدل ‌سازی همچنین زمانی که افراد به روش‌های قابل پیش ‌بینی عمل می‌ کنند، به خوبی کار می ‌کند. همانطور که افراد با ویروس سازگار می شوند و ارزیابی خود را از خطرات و مزایای رفتاری ویروس انجام می دهند، مدل سازی پیچیده تر می شود چراکه منجر به کاهش نظارت و دغدغه عمومی می شود.

بنابراین کاهش نظارت نیز مدل سازی را دشوارتر می کند. در اوج واکنش به کرونا، نظارت از جمله نظارت بر افراد مبتلا به ویروس یک اولویت بود و این امر باعث شد تا انواع جدیدی مانند سویه امیکرون زود شناسایی شوند.

کارشناسان معتقدند که تفاوت های زیادی در مداخلات دارویی و غیردارویی در سراسر جهان وجود دارد، به عنوان مثال استفاده از ماسک، آزمایش کرونا و تهویه ساختمان ها در کشورهای مختلف متفاوت است. مراحل بعدی همه گیری نیز تحت تأثیر رفتار مردم خواهد بود. به عنوان مثال، چقدر از دور کاری می کنیم و آیا در صورت ناقل بودن، ارتباطات اجتماعی خود را کاهش می دهیم یا خیر.

به گزارش سیناپرس، هیچ اطمینانی وجود ندارد که انواع جدیدی ظاهر شوند که تأثیری مانند سویه های دلتا یا اومیکرون داشته باشند، اما وقوع این اتفاق ممکن است. اگر این موضوع اتفاق بیفتد، مهم است که برنامه‌ هایی برای پاسخگویی در زمینه کاهش ابتلا به کرونا و اخبار و اطلاعات درست برای کنترل حداکثری وجود داشته باشد.

شرح کامل این گزارش و نتایج آن در مجله آنلاین The Conversation منتشر شده است.

مترجم: مهدی فلاحی پناه

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا