نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

مطالعه منابع آب در قطب شمال

کارشناسان آکادمی علوم روسیه شعبه سیبری در طول یک سفرتحقیقاتی، روش‌ های جدیدی را برای ارزیابی تأثیرات محیطی بر آب‌ های قطب شمال ارائه کردند.

به گزارش سیناپرس، مطالعات مرتبط با حوزه قطب و منابع آبی موجود در این منطقه جهان عموما بر اساس تغییر در زیست توده های این اکوسیستم مطالعه می شد اما به تازگی تیمی از متخصصین آکادمی علوم روسیه با استفاده ازمتدی جدید، به بررسی  شاخص‌ های زندگی در آب ‌های این منطقه پرداختند.

میخائیل گلادیشف، معاون شعبه سیبری مؤسسه بیوفیزیک آکادمی علوم روسیه در این رابطه گفت: تأثیرات انسانی روی آب‌ های قطب شمال باید نه با نرخ زیست توده یا حتی با کاهش آن، بلکه با توجه به تنوع گونه ‌ها ارزیابی شود. روش‌های فعلی برای محاسبه خسارت به منابع بیولوژیکی آب بر اساس آسیب های ایجاد شده است.

طی این سفر تحقیقاتی، دانشمندان شناسایی کرده‌اند که چه گونه ‌هایی می ‌توانند شاخص ‌های تأثیر قابل توجه در قطب شمال داشته باشند. وجود این شاخص ها به این معنی است که وضعیت اکولوژیکی بد بوده و نیاز به کارهای بازسازی وجود دارد. کارشناسان همچنین گونه‌ های مرجعی را شناسایی کرده‌ اند که در صورت ظهور پس از انجام اقدامات حمایتی برای بهبود شرایط محیط زیست، موفقیت آن اقدامات را ثابت کند.

به گزارش سیناپرس، بررسی های انجام شده نشان می دهد آب های قطب شمال حاوی مواد خوراکی کمی بوده و تولید کمی دارند. دانشمندان گفتند که آب های قطبی به دلیل زیست توده کم و تولید مثل محدود در تمام پیوندهای زنجیره غذایی  از ریزجلبک ها گرفته تا ماهی ها، دچار فقر هستند.

با این حال، نتایج مطالعات که در اوایل قرن بیست و یکم آغاز شد، نشان می‌دهد که آلودگی فلزات سنگین دریاچه‌ های قطب شمال ممکن است این اثر را تشدید کند، جایی که ریزجلبک ‌ها و سایر حلقه‌ های زنجیره غذایی بهره‌ وری بالاتری داشته و زیست توده همچنان در حال رشد است.

در این میان محققان این تیم مطالعاتی معتقدند ما باید در مطالعات خود بر مشخصات کیفی سیستم آبی، یعنی ساختار های گونه ‌ها به عنوان جزء تنوع زیستی تکیه کنیم. به عبارت دیگر، دانشمندان باید ارگانیسم‌ هایی را شناسایی کنند که رشد و نمو گونه‌ های منحصر به ‌فرد ماهی قطب شمال را فراهم می ‌کنند، که دارای ارزشمند ترین خواص تغذیه ‌ای برای انسان بوده و مخزن ژن طلایی برای آبزی پروری هستند.

در پی ارزیابی تأثیرات روی چنین دریاچه ‌هایی، دانشمندان پیشنهاد می ‌کنند که از محدودیت ‌های شیمیایی استفاده نشود، بلکه از شاخص‌ های بیولوژیکی یا به عبارتی گونه ‌هایی استفاده شوند که باید برای هر منطقه بومی شناسایی شده و مورد مطالعه قرار گیرند.

به گزارش سیناپرس، در این میان دانشمندان اصرار دارند دریاچه های قطب شمال، که ماهی زیادی ندارند، باید از نظر گونه ها و صعود به آنها از زنجیره های غذایی ارزیابی شوند. باید توجه داشت نوعی ماهی بومی روسیه که Boganida char  نام داشته مفیدترین ماهی جهان محسوب شود، به عنوان استاندارد اصلی این مطالعات انتخاب شد.

این ماهی حاوی مقادیر بالای اسیدهای چرب امگا ۳ غیراشباع چندگانه است. این مواد مسئول سلامت سیستم قلبی عروقی و عصبی، جوانی و زیبایی پوست، پیشگیری از فرآیند های تخریب مغز و پیشگیری از چاقی هستند. این ماهی ارزشمند تنها در دریاچه محافظت شده شبه جزیره تایمیر یافت می شود که ماهیگیری در آنجا ممنوع است.

مترجم: نیروانا محمدحسینی

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل