چرا با افزایش سن، موهای گوش و بینی بیشتر می شود؟

تقریبا همه افراد در میانسالی با تغییرات خاصی در بدن خودمواجه شده و بسیاری از افراد در این دوره از زندگی خود با یک پدیده آزار دهنده یعنی رشد و ضخیم شدن موهای گوش و بینی خود مواجه می شوند.

به گزارش سیناپرس، همزمان با افزایش سن موهای سر سست شده و کم پشت می شود و در برخی آقایان این ریزش مو منجر به طاسی می شود. بر عکس موهای سر، با افزایش سن، موهای داخل بینی و روی گوش بیشتر و بیشتر شده و ضخیم می شوند. از نظر علمی در مورد این پدیده آزاردهنده اتفاق نظر وجود ندارد، اما یک توضیح پذیرفته شده و منطقی در این رابطه،  مربوط به مراحل رشد مو است.

از منظر پزشکی، موهای بدن انسان دارای سه مرحله اساسی در چرخه حیات خود هستند:

  • مرحله آناژن زمانی که مو در حال رشد است.
  • مرحله کاتاژن که رشد مو متوقف می شود.
  • مرحله تلوژن که موها قبل از شروع دوباره و رشد، استراحت می کند.

برخی از دانشمندان پیشنهاد کرده اند که موهای بینی با افزایش سن مردان به دلیل تأثیر تستوسترون بر طول فاز آناژن (رشد) برجسته تر می شود.

به گزارش سیناپرس، در مردان، طی دوران بلوغ، با افزایش سطح تستوسترون، موهای کوچک روی صورت، زیر بغل، سینه، پاها، بازوها و ناحیه شرمگاهی به موهای ضخیم تبدیل می شوند که برای مدت طولانی تری در مرحله  آناژن باقی می مانند.

به نظر می رسد طبیعت برای آزار بیشتر مردان، سر به سر آن ها می گذارد زیرا در اواخر جوانی و میان سالی، فولیکول‌ های بینی و گوش به تستوسترون حساس می‌ شوند و در نتیجه اندازه آن ها افزایش یافته|،ضخیم شده و در نتیجه موهای پرپشت و ضخیم تری در این مناطق ایجاد می ‌شود.

متاسفنه در روندی کاملا برعکس، فولیکول های موی سر مردانی که از نظر ژنتیکی مستعد هستند، به افزایش سن واکنش نشان داده و در نتیجه  آن ها زمان کمتری را در مرحله آناژن می گذرانند، که تداوم این روند منجر به طاسی می شود.

به گزارش سیناپرس، با این حال، مکانیسم دقیق رشد و ریزش مو هنوز به خوبی شناخته نشده و دانشمندان باید تحقیقات بیشتری در مورد علت ریزش موهای سر مردان و رشد موهای ضخیم در گوش و بینی آن ها در میانسالی و پیری انجام دهند.

مترجم: احسان محمدحسینی

منبع: sciencefocus

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا