نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

تاثیر آتش فشان ها در تغییرات اقلیمی

مطالعات جدید پژوهشگران نشان می دهد: آتش فشان ها قادر هستند نقش مهمی در روند تغییرات اقلیمی ایفا کنند. بر این اساس مشخص شد فوران های آتشفشانی بزرگ می توانند مقادیر قابل توجهی دی اکسید کربن را به جو وارد کنند.

به گزارش سیناپرس، یافته های جدید پژوهشگران نشان می دهد: فوران های آتش فشانی می توانند باعث خنک شدن قابل توجه دمای سطح زمین شوند که بین ۱ تا ۱۰ سال تداوم دارد.

یکی از واضح‌ ترین نمونه‌ های این موضوع، فوران کوه تامبورا در سال ۱۸۱۵ بود. مطالعات انجام شده نشان می دهد این رویداد انفجاری باعث کاهش ۱ درجه سانتی ‌گرادی در دمای زمین شد. این فوران به حدی پرانرژی بود که گازهای آتشفشانی به لایه استراتوسفر، لایه ای از جو که بین ۱۰ تا ۵۰  کیلومتر بالاتر از سطح زمین قرار دارد، تزریق شد.

این ورود ناگهانی گازهای آتشفشفانی به اتمسفر زمین باعث شد که ورودی نور خورشید مسدود شده و کمتر به زمین بتابد. به این ترتیب شاهد کاهش دمای کلی سیاره شدیم.

باید در نظر داشت در حالی که برخی آتشفشان های انفجاری بیشتر باعث خنک شدن جهانی بیشتر می شوند، اما شرایط همیشه اینطور نیست. تاثیر آتش فشان ها در روند گرمایش زمین بستگی به گازهای پرتاب شده از سوی ان ها به استراتوسفر و سیستم های باد موجود در آن منطقه در زمان فوران دارد. برای نمونه آتش فشان کوه سنت هلن، اگر چه یکی از خشن ‌ترین فوران‌های دوران مدرن محسوب می شود اما  به‌ دلیل عدم ورود گاز های مورد نظر در استراتوسفر، تاثیر خاصی در دمای کره زمین نداشت.

به گزارش سیناپرس، در این میان سوالی که از سوی برخی محققان مطرح می شود این است که آیا فوران‌های آتشفشانی می ‌توانند دمای افزایش یافته ناشی از تغییرات آب و هوایی را در سیاره ما کاهش دهند؟

متاسفانه یافته های جدید نشان می دهد پاسخ به این سوال منفی است زیرا  فوران های آتشفشانی در طول تاریخ رخ داده اند و جزء طبیعی جو ما هستند. از سوی دیگر علاوه بر غیر قابل پیش بینی بودن این فوران ها و فواصل زیاد بین این فعالیت ها، اثر آن ها نیز کوتاه مدت محسوب می شود در حالی که  گرم شدن زمین ناشی از انتشار بیش از حد دی اکسید کربن  توسط فعالیت های انسانی بوده و پدیده ای دائمی و طولانی مدت است.

منبع: sciencefocus

مترجم:احسان محمدحسینی

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل