نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

روزه گرفتن علائم بیماری ام.اس را بهبود می‌بخشد

مولتیپل اسکلروزیس یا ام.اس یک بیماری خودایمنی بالقوه ناتوان‌کننده است که بر سیستم عصبی مرکزی تأثیر می گذارد. مطالعات نشان می دهد که بدون غذا ماندن برای دوره های کوتاه‌مدت ممکن است به طور بالقوه شدت علائم این بیماری را کاهش دهد. مطالعات بر اساس گرسنه نگهداشتن موش ها طی دوره‌های متناوب نشان دهنده بهبود قابل توجهی در سطح التهاب و پیشرفت بیماری است. مطالعات روی انسان نادر، اما امیدوارکننده است.

به گزارش سیناپرس اردبیل، در بیماری ام اس، سیستم ایمنی فرد به غلاف میلین که پوشش محافظ اعصاب مغز و نخاع است، حمله می کند. از آنجایی که اعصاب بدون حفاظ می‌شود، منجر به درد و علائم دیگری می‌شود و بسته به اینکه کدام اعصاب تحت تأثیر قرار می‌گیرند، میزان آسیب آن‌ها بسیار متفاوت است.

با این حال، علائم ام اس اغلب بر حرکت تأثیر می گذارد و می تواند شامل موارد زیر باشد: درد مزمن، خستگی، مشکلات بینایی، مسائل مربوط به تعادل و هماهنگی، احساس لرزش، بی حسی، سوزش یا گزگز و مشکل در تفکر به صورت مناسب.

علائم معمولا در طول سال ها ظاهر می شوند و از بین می روند. مولتیپل اسکلروزیس 2.5 میلیون نفر در سراسر جهان را تحت تاثیر قرار می دهد و در زنان شایع تر است. هیچ درمانی برای ام اس وجود ندارد، اما داروها می توانند پیشرفت بیماری را به تاخیر بیندازند و شدت و دفعات عود آن را کاهش دهند. مطالعات اخیر نشان می دهد که روزه گرفتن ممکن است یک عمل مفید برای افراد مبتلا به ام اس باشد.

در حال حاضر، تحقیقاتی در حال انجام است تا بدانیم چگونه روزه داری می تواند به کاهش شدت علائم ام.اس کمک کند. در مطالعات موش‌ها، سلول‌های ایمنی خاصی به نام سلول‌های T از سد خونی مغزی عبور می‌کنند و در آنجا باعث التهاب در سیستم عصبی مرکزی می‌شوند. ممکن است روزه گرفتن تعداد سلول های ایمنی را که باعث التهاب می شوند، کاهش دهد.

تحقیقات دیگر نشان می دهد که افراد مبتلا به ام.اس میکروبیوم روده متفاوتی (نسبت به افراد سالم) دارند. روزه‌داری کوتاه مدت ممکن است میکروبیوم را مجدداً متعادل کند، که ممکن است بر پاسخ ایمنی بدن تأثیر بگذارد.
مطالعات کمی بر روی افراد انجام شده است، اما مدل های حیوانی نتایج جالبی به همراه داشته است.

بسیاری از تحقیقات با استفاده از موش‌ها انجام شده است. مطالعات نشان داده اند که روزه داری کوتاه مدت (حدود 19 ساعت) تعداد مونوسیت ها را کاهش می دهد، گلبول سفیدی که به اشتباه به بدن افراد مبتلا به ام اس حمله می کنند. این منجر به کاهش التهاب می‌شود، اما سلول‌ها هنوز هم می‌توانند به عفونت‌های واقعی در زمان و مکان مورد نیاز پاسخ دهند.

در مطالعه دیگری، محققان موش ها را تحت رژیم غذایی قرار دادند که در آن یک روز در میان آنها را گرسنه نگه می‌داشتند. نتایج گویای این علایم بود: بازسازی سلول هایی که غلاف میلین را می سازند و حفظ می کنند، کاهش علائم شدید بیماری و معکوس شدن کامل علائم در 20 درصد موش ها.

علاوه بر کار بر روی موش ها، این محققان یک کارآزمایی بالینی را برای آزمایش روزه داری و رژیم کتوژنیک در افراد مبتلا به ام اس انجام دادند. شرکت‌کنندگان به سه گروه تقسیم شدند: یکی رژیم کتوژنیک را دنبال کرد، یکی هفت روز روزه گرفت و سپس رژیم مدیترانه‌ای را دنبال کرد، و دیگری رژیم غذایی منظم خود را خورد.

محققان در گروه هایی که روزه می گرفتند و رژیم کتوژنیک مصرف می کردند، بهبودهایی در سلامتی پیدا کردند. این پیشرفت ها عبارت بودند از: میزان کمتر عفونت، نرخ ناتوانی کمتر و نرخ پایین تر گلبول های سفید در گردش خون.

در حال حاضر، شواهد کمی وجود دارد که نشان دهد هر نوع رژیم غذایی خاص می تواند علائم ام اس و پیشرفت بیماری را بهبود بخشد. مدل های حیوانی همیشه به خوبی به مدل های انسانی منتقل نمی شوند، اما شروعی خوب و ضروری هستند.

تحقیقات اخیر نشان می دهد که روزه گرفتن ممکن است التهاب را در بدن کاهش دهد و علائم ام اس را بهبود بخشد. تحقیقات بیشتری مورد نیاز است. افراد مبتلا به ام اس باید قبل از ایجاد هرگونه تغییر در رژیم غذایی خود با پزشک خود صحبت کنند.


مترجم: تقی قاسمی
منبع: healthnews

خروج از نسخه موبایل