تبدیل سقف فولادی به دستگاه تولید انرژی

پژوهشگران معتقدند؛ ایجاد الکترودهای رسانای جدید و شفاف به عنوان جایگزینی برای اکسید قلع ایندیم برای اجرای سلول های خورشیدی انعطاف پذیر بر روی بسترهای ارزان و مات مانند فویل های فولادی ضروری است. چنین ادغامی همچنین منجر به افزودن ارزش فویل های فولادی برای کاربردهای سقف می شود.

به گزارش سیناپرس، دانشمندان موسسه فناوری هند در شهر کانپور گجت های سلول خورشیدی آلی را توسعه داده اند که پلیمر آلی PTB7 را به عنوان دهنده و PCBM را به عنوان پذیرنده ترکیب می کند. بنابراین سلول های خورشیدی می توانند سقف فولادی را به یک وسیله تولید انرژی با کارایی بیشتری نسبت به فعلی تبدیل کنند. مطالعه انجام شده در آزمایشگاه پروفسور آنیش گارگ (Ashish Garg) نشان داد که چگونه الکترودهای چند لایه با پیکربندی MoO3/Au/MoO3 ممکن است با سلول های خورشیدی آلی ادغام شوند.

تری اکسید مولیبدن (MoO3) یک انتخاب عالی به عنوان یک لایه درپوش برای بهبود جذب نور در سراسر ناحیه مریی است که منجر به شفافیت دو برابری یک نوار طلا می شود. این بهبود در انتقال نوری نوارهای تری اکسید مولیبدن یا طلا، نشان می ‌دهد که ضریب شکست بالاتر و ضرایب خاموشی کمتر نوار تری اکسید مولیبدن در مقایسه با نوارهای طلا، اکسید مولیبدن را به گزینه ‌ای عالی برای پوشش لایه‌ها تبدیل می‌ کند.

علاوه بر این، همانطور که مطالعات نشان داده، کاتیون‌های Mo+4 فلزی در رابط تری اکسید مولیبدن یا طلا ویژگی فلزی تری اکسید مولیبدن را افزایش می ‌دهند و مقاومت سه لایه MoO3/Au/MoO3 را نزدیک به دو برابر کاهش می‌ دهند.

به گزارش سیناپرس، دانشمندان خاطرنشان کردند: دستگاه ‌های سلول ‌های خورشیدی ارگانیک ساخته شده بر روی بسترهای فولادی مات با الکترود های MoO3/Au/MoO3 در مقایسه با دستگاه‌های به ‌دست ‌آمده با الکترودهای فلزی رویی تک لایه، به وضوح در عملکرد فتوولتائیک ۱.۵ برابر بهبود یافته ‌اند.

شرح کامل این مطالعات جالب در آخرین شماره مجله تخصصی Energy Technology منتشر شده است.