ماهیت شی برخورد کرده با ایستگاه فضایی، ناشناخته است

چند روز پیش فضاپیمای سایوز ۲۲ که به ایستگاه فضایی بین المللی متصل بود، بر اثر برخورد یک شی ناشناس فضایی دچار آسیب دیدگی شدید شده و در این سانحه رادیاتورهای این فضاپیما از کار افتاد. بررسی های انجام شده نشان می دهد، منشا و ماهیت این شی برخورد کرده با سایوز مشخص نیست.

به گزارش سیناپرس، ایستگاه فضایی بین المللی طی روزهای گذشته با مشکلی جدی مواجه شد که ناشی از برخورد یک شی ناشناس با فضاپیمای پهلوگرفته در آن بود. در ابتدا و با توجه به تقارن این حادثه با بارش شهاب سنگی، عنوان شد این آسیب ناشی از برخورد یک شهاب سنگ بود.

بعدها این نظریه نیز مطرح شد که احتمال برخورد یک زباله فضایی معلق در مدار زمین نیز بسیار محتمل بوده و در نهایت حدود چهارده روز پس از این سانحه هنوز دلیل اصلی برخورد فوق الذکر، مشخص نشده است.

آژانس فضایی روسیه عصر روز گذشته طی بیانیه ای اعلام کرد:  رادیاتور موجود در فضاپیمای Soyuz MS-22 که به ایستگاه فضایی بین المللی متصل شده است توسط برخورد ناشی از یک شی، از طرف خارجی دچار پارگی شده است و ماهیت این شی هنوز مشخص نیست.

گفتنی است در ۱۵ دسامبر ، افت فشار در حوضه خنک کننده فضاپیمای MS-22 Soyuz MS-22 که در حال آماده سازی فضانوردان روسیه برای انجام راه پیمایی فضایی برنامه ریزی شده خود بودند ، ثبت شد. بازرسی بصری از فضاپیما از پاسگاه مداری، نشت مایع خنک کننده را تأیید کرد و درپی این موضوع، راهپیمایی فضایی فوق لغو شد.

در ادامه، کنترل کننده های پرواز آژانس فضایی روسیه مجموعه ای از آزمایشات سیستم های سفینه فضایی Soyuz MS-22 را انجام دادند. از جمله این آزمایش ها می توان به آزمایش سیستم کنترل پیشرانش آن که شامل فعال سازی کوتاه مدت بود، اشاره کرد. این آزمایش ها نشان داد که هیچ خطای دیگری در فضاپیمای سایوز پیدا نشده است.

به گزارش سیناپرس، در ۱۸ دسامبر نیز سطح خارجی فضاپیمای Soyuz MS-22 با کمک دوربین ها در ایستگاه فضایی مورد بازرسی قرار گرفت. تجزیه و تحلیل داده های منتقل شده به زمین به تشخیص نشت احتمالی در محفظه ابزار دقیق و تجهیزات فضاپیما کمک کرد.

براساس داده های اولیه ، این آسیب ممکن است توسط یک میکرومتوروئید یا بقایای فضایی ایجاد شود که به حلقه خنک کننده خارجی در محفظه ابزار دقیق و تجهیزات فضاپیمای Soyuz MS-22 وارد شده است.

مترجم: نیروانا محمدحسینی

منبع: tass

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا