اجماع جهانی برای افزایش طول عمر ایستگاه بین المللی فضایی

ایستگاه فضایی بین المللی به سال های پایانی عمر خود نزدیک می شود و بر اساس برخی برنامه ریزی های انجام شده، قرار است گران ترین سازه ساخته شده توسط انسان در سال ۲۰۳۰ بازنشسته و به طور کامل منهدم شود.

به گزارش سیناپرس، ایستگاه فضایی بین المللی با همکاری آژانس های فضایی کشورهای مختلفی از جمله ایالات متحده امریکا، روسیه، ژاپن، اتحادیه اروپا و کانادا اداره شده و هزینه های آن به طور مشترک توسط این کشورها تامین می شود. در این میان قرار بود ایستگاه فضایی در سال ۲۰۳۰ بازنشسته شود ولی جنگ روسیه و اوکراین بر این موضوع تاثیرات خاص خود را گذاشته و پس از موضع گیری ابتدایی روسیه پس از اعمال تحریم ها علیه کشور و تهدید به خروج از ایستگاه بین المللی، موضع گیری آژانس فضایی روسیه تغییر و در نهایت این کشور حضور خود در مدار زمین را تمدید کرد.

در شرایطی که تنها چند سال تا پایان برنامه ریزی استفاده از ایستگاه فضایی بین المللی باقی مانده، زمزمه هایی مبنی بر تداوم این ماموریت شنیده می شود. در همین رابطه مدیر اجرایی آژانس فضایی روسیه در حوزه پروازهای فضایی سرنشین دار، اعلام کرد: گسترش طول عمر عملیات ایستگاه فضایی بین المللی نیاز به هماهنگی بین آژانس های فضایی کشورهای مختلف شریک در این ایستگاه و همکاری دولت ها و وزارتخانه های مرتبط است.

وی در ادامه توضیحاتش افزود: همانطور که پیش از این اعلام شد ، مسئله تمدید فعالیت بخش روسیه در ایستگاه فضایی و به بیان دیگر گسترش مأموریت کل ایستگاه موضوعی است که باید توسط همه کشورهای درگیر با این پروژه بررسی شود. ظاهرا این تصمیم توسط همه یا دستکم اکثر شرکا گرفته شده است. اعلامیه های پیشین، امکان این برنامه افزودنی را بررسی و تأیید کرده اید.

به گزارش سیناپرس، این مقام ارشد آژانس فضایی روسیه در ادامه توضیحاتش افزود: برای اینکه این تصمیم اتخاذ شود، با پیشنهادی برای تمدید مأموریت ایستگاه، مستندات لازم به دولت روسیه ارسال شده است. ما در مورد امکان سنجی فنی مطالعات کافی داشته ایم و در مورد اقدامات لازم برای اجرای این موضوع، مذاکرات لازم صورت گرفته است.

به گفته مدیر اجرایی آژانس فضایی روسیه در حوزه پروازهای فضایی سرنشین دار،، این موضوع قرار است بلافاصله پس از تعطیلات سال نوی میلادی توسط دولت روسیه مورد بررسی قرار گیرد.

مترجم: نیروانا محمدحسینی

منبع: tass

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا