نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

کاهش قیمت تمام شده تولید با دستیابی به اقتصاد دانش بنیان

زهرا سعیدی مبارکه در گفت و گو با خبرنگار سیناپرس، با اشاره به اهمیت تحقق اقتصاد دانش بنیان در کشور، اظهار کرد: هم مجلس و هم دولت می بایست برای تحقق اقتصاد دانش بنیان تلاش کنند چراکه با تحقق اقتصاد دانش بنیان و به روز شدن فناوری ها در کشور، قیمت تمام شده تولید کاهش پیدا می کند و امکان رقابت در عرصه های جهانی فراهم می گردد.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس افزود: به نظر می رسد یکی از عواملی که می تواند اقتصاد ما را از بیماری نجات بدهد، همین بحث دانش بنیان شدن اقتصاد است. انشالله دولت هم همت ویژه ای برای دستیابی به این هدف داشته باشد.

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر اراده عقلی برای تقویت اقتصاد دانش بنیان شکل گرفته اما می بایست اراده قلبی هم به وجود بیاید تا این اتفاق بیفتد. مسلما هرکس به سهم خود در هرجایگاهی که قرار دارد می تواند تاثیرگذار باشد اما نقش مهم معاونت علمی و فناوری رییس جمهوری در این زمینه انکارناپذیر است. این معاونت و زیرمجموعه های آن باید به گونه ای عمل کنند که موانع از پیش پای اقتصاد دانش بنیان برداشته شود.

سعید مبارکه ادامه داد: ما باید تهدیدها و نقاط ضعف را شناسایی کرده و آنها را به فرصت تبدیل نماییم. این موضوع نیازمند کارگروهی است که موانع موجود را مرتفع کند.

وی از آمادگی مجلس برای همفکری با کارشناسان و صاحب نظران خبر داد و افزود: کسانی که موانع و خلاهای موجود را می شناسند از طریق نمایندگان مجلس پیگیری کنند تا این خلاها در برنامه ششم توسعه برطرف شود. مطمئنا این رویکرد علمی در نمایندگان مجلس وجود دارد و در این زمینه تلاش خواهند کرد. هرچند کمیسیون های مختلف مجلس هم در حال بررسی راهکارهای مناسب برای این قضیه هستند.

هم مجلس و هم دولت می بایست برای تحقق اقتصاد دانش بنیان تلاش کنند چراکه با تحقق اقتصاد دانش بنیان و به روز شدن فناوری ها در کشور، قیمت تمام شده تولید کاهش پیدا می کند و امکان رقابت در عرصه های جهانی فراهم می گردد.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه راه نجات کشور از مشکلات اقتصادی، دستیابی به اقتصاد دانش بنیان است، گفت: من فکر می کنم تا زمانی که به توانایی های خودمان تکیه و اعتماد نداشته باشیم و معنای «ما می توانیم» را به طور کامل درک نکنیم، مشکلات ما مرتفع نخواهد شد. استدعای من از ریاست محترم جمهوری این است که در جهت تقویت معاونت علمی و فناوری گام بردارند و عنایت ویژه ای داشته باشند که جلوی ورود محصولات خارجی به ویژه محصولاتی که مشابه آن در داخل تولید می شود، گرفته شود و در کنار آن، شرایط لازم برای صادرات محصولات ایرانی فراهم گردد.

سعیدی مبارکه در ادامه تصریح کرد: همه می دانند ایران، فرهیختگانی دارد که در هیچ کجای دنیا نظیر ندارند. باید به فکر و اندیشه و دانش دانشمندان و فرهیختگان و جوانان خودمان تکیه کنیم. نظر من به شخصه این است که در حال حاضر کمتر به جوانان اعتماد می شود. نباید فراموش کنیم که این جوانان همان هایی هستند که 37 سال پیش این انقلاب را به پیروزی رساندند. امروز جوانان فرهیخته و تحصیلکرده ما منتظر اعتماد مسوولان هستند.

وی معضل بیکاری را از مهم ترین مشکلات جوانان تحصیکرده ایرانی دانست و اظهار کرد: ما می توانیم از افراد به عنوان مشاور استفاده کنیم و این مساله، مانعی ندارد اما متاسفانه مشاهده می شود که یک نفر در 4 مسوولیت مشغول کار است. این در حالی است که جوانان فارغ التحصیل بهترین دانشگاه های کشور بیکار هستند. ما باید به جوانان فرصت آزمون و خطا بدهیم ولی متاسفانه چنین فرصتی به آنها داده نمی شود. 

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل