نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

گل بدبو، شکوفه زد

به گزارش سیناپرس، گل کمیابی به نام گل جسد یا گل بد بو در باغ گیاه شناسی کایرنز در استرالیا به شکوفه نشست که طی آن هزاران بازدید کننده از سراسر جهان را به خود جذب کرد.

به گفته کارشناسان، با اینکه این گل بوی جسد متعفن می دهد اما شکوفه دادن آنقدر معروف و مهم است که بسیاری از بازدیدکنندگان پس از طی چندین ساعت پرواز به دیدن آن به باغ گیاه شناسی کایرنز (Cairns) مراجعه می کنند.

کارکنان باغ گیاه‌ شناسی کایرنز از هفته گذشته پیشرفت غنچه های این گل عجیب را زیر نظر داشتند، چراکه این گل از سال ۲۰۱۷ گل نداده بود و خیلی از علاقه مندان را منتظر وقوع این اتفاق گذاشته بود. به گفته کارشناسان، این گیاهان به خاطر بوی متمایزی که در هوا منتشر می کند، مشهور هستند. گیاه از این ویژگی برای کمک به گرده افشانی تکامل یافته استفاده می کند و در ادامه با تقلید بوی حیوان مرده، مگس های مردارخوار را به خود جذب می کند.

چارلز کلارک (Charles Clarke) متصدی باغ گیاه‌ شناسی کایرنز، تخمین می‌ زند: از زمانی که این گیاه در شب کریسمس شروع به شکوفایی کرد، حدود ۲۰۰۰ نفر تا این لحظه از آن بازدید کرده اند.

او همچنین گفت: «وزغ مرده»، «مار مرده» و «ماهی گندیده» سه عبارت رایجی بودند که بازدید کنندگان برای توصیف عطر این گل استفاده می کردند.

کلارک در ادامه گفت: موضوع جالب این است که بسیاری از مردم نمی توانند بوی گل را احساس کنند و این امر به این دلیل است که بو همیشه از گل خارج نمی شود.

او می افزاید: پیش ‌بینی زمانی که گل بدبو شکوفا می ‌شود مشکل است، زیرا آنها اغلب با بیماری‌ های باکتریایی و قارچی دست و پنجه نرم می ‌کنند.

دکتر کلارک گفت: به نظر می رسد که چند سال بدون شکوفه ماندن این گل به مردم یادآوری کرده است که گل دادن این گیاه موضوع عادی نیست. بنابراین واقعاً جالب است که می بینیم مردم برای دیدن آن از نقاط دور به این پارک سفر می کنند.

دکتر کلارک گفت: گل این گیاه تا چند روز بعد از عید پاک پابرجا خواهد بود و با تضمین سلامت گیاه، زمان گلدهی مجدد احتمالا تا دو سال آینده خواهد بود.

او افزود: برخی از گل های بدبو طی سه یا چهار سال یک چرخه کامل زندگی را پشت سر می گذارند، اگرچه می توان انتظار داشت که گل فعلی چندین دهه زنده بماند.

به گفته کارشناسان، گل بدبو انرژی تولید شده در برگ را در بنه یا ساقه زیرزمینی خود ذخیره می کند و تنها زمانی شکوفا می شود که انرژی کافی برای این کار داشته باشد. دکتر کلارک گفت: این گل فقط در یک کوه در مرکز جاوه می روید، بنابراین بستر حیات بسیار محدودی دارد.

به گزارش سیناپرس، کلارک در پایان افزود: به نظر می رسد که گل جسد به خوبی با آب و هوای پارک ما سازگار است، زیرا مانند جاوه جنوبی، کوئینزلند شمالی فصل خشک دارد و به نظر می رسد این گیاهان کاملاً آن را دوست دارند.

مترجم: سامیه خسروی زاده

منبع: abc

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل