نگاهی علمی بر تنظیم تبادل آب در مغز

هشتاد درصد مغز انسان متشکل از آب است که همین امر باعث می شود تا قاعده ثبات مقدار مایعات در مغز بسیار مهم تلقی شود. بر هم خوردن مسیر و سرعت جریان آب با شرایطی از قبیل ازدیاد غیرعادی آب در مغز مرتبط است. متخصصان عارضه ازدیاد غیر عادی آب در مغز در دانشگاه هیدلبرگ در تحقیقات خود مکانیزمی جدید کشف کرده اند که سرعت و مسیر جریان آب بین  مایعات پشت مغزی و سلول های مغزی را تنظیم می کند. این مکانیزم می تواند همچنین در درمان بیماری های هیدروسفالیک (ازدیاد غیر عادی آب در مغز) بسیار حائز اهمیت باشد. نتیجه این تحقیقات در مجله Biological Chemistry منتشر شده است.

دکتر فرانچسکا سیچولونی، به‌ عنوان سرپرست این گروه تحقیقاتی در این باره اظهار داشت: «اگر میزان آب در مغز به مقدار قابل توجهی زیاد یا کم باشد می تواند زندگی انسان را تهدید کند. انتقال آب برای تحمل کردن بزرگی مغز و کارکرد آن بسیار اساسی است زیرا این امر بر روی متمرکز کردن مولکول های سیگنال در مغز تاثیر می گذارد.» آب در بین رگ های خونی ، مایعات پشت مغزی در سیستم بطنی، و فضای داخل و خارج سلول های مغزی گردش می کند. آب درون مغزی از ساختار شیب تراوشی پیروی می کند که اساسا از یون هایی مانند یون کلورید مرکب نشات گرفته است. سرعت جریان به مقدار زیادی  از وجود کانال های آبی در غشا سلولی به نام AQP متاثر است که این AQP ها در غشا سلولی به مقدار نیاز تولید می شوند.به صورت کلی , فسفریلیشین، که همان افزایش گروهی از فسفات کانال های پروتئینی AQP است،  باعث ازاله آن ها از غشا سلولی شده و از این رو باعث کاهش جریان خارجی و داخلی می شود.

گروه تحقیقاتی دکتر فرانچسکا سیچولونی هم اکنون مکانیزمی را کشف کرده اند که یک پارچگی کانال های پروتئینی AQP مشخصی در سلول های مغزی که با نام  ependymal شناخته می‌شوند و به عنوان سد و مانعی بین مغز و سیستم بطنی عمل می کند را کنترل می کند.این مکانیزم  سرعت جریان آب بین مایعات پشت مغزی و سلول های مغزی را تنظیم می کند. اسید GABA  و گیرندهای GABA  نقش بسیار مهمی را در این مکانیزم  ایفا می کنند.  دکتر سیچولونی در این باره توضیح می دهد: «گیرنده های GABA  در کارکرد بیولوژیکی آن ها به عنوان تنظیم کننده هایی که مانع فعالیت های  رشته‌های عصبی می شوند بسیار مهم هستند. تعدیل کننده ها و گیرنده های GABA  عموما به عنوان داروهایی در در این طیف از درمان های دارویی استفاده می شوند. برای مثال برای تحریک ملایم و ریلکس کردن ماهیچه، پیشگیری از حملات ناگهانی، کاهش اضطراب و نیز برای از بین بردن نشانه های الکل در بدن نیز مصرف می شوند.از این رو نتایج ما بر خطر بیماری هایی متمرکز است که استفاده از تعدیل کننده های گیرنده های GABA   را شامل می شود و بنابراین پتانسیل اثرگذاری بر روی تنظیم کننده های اساسی تبادل آب در مغز را دارند.»

منبع

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا