نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

باقی ماندن راکت پروتون در بازار رقابت جهانی

آندری کالینوسکی که در ماه اوت گذشته به رهبری مرکز خورنیچف منصوب شد، اذعان داشت: «شرکت با مشکلات عمده‌ای مواجه شده بود که برخی از آنها مربوط به پرتاب ناموفق راکت‌های پروتون بود. در چند سال گذشته ما با مشکلاتی در تعهدات قراردادهای خود از نظر کیفیت و مهلت تحویل مواجه بودیم و در سال‌های گذشته ما بهترین همکار برای مشتریان خود نبوده‌ام»

به گفته رئیس مرکز فضایی خورنیچف، سرمایه‌گذاری در تحقیقات فضایی خورنیچف و توسعه مرکز تولیدات تحت برنامه‌های فضایی روسیه ممکن است در کل ده‌ها میلیارد روبل در طول چندین سال آینده هزینه در بر داشته باشد.به گفته وی: « در سال گذشته این شرکت تنها دو پرتاب تجاری داشته است و مشکلات مرکز خورنیچف، تاثیر منفی بر عملکرد پروژه بین‌المللی خدمات پرتاب ماهواره که راکت‌های پروتون را به بازارهای جهانی معرفی می‌کند داشته است. » در سال جاری پنج یا شش پرتاب تجاری راکت پروتون انجام خواهد شد و طبق قراردادها، سه پرتاب در سال 2016 و دو پرتاب در سال 2017 انجام خواهد شد.  

همچنین چندی پیش ولادیمیر پوپووکین، رئیس سابق شرکت روس اتم گفت: « قاعدتاً نباید از راکت‌های پروتون بعد از سال 2020 استفاده شود، اما با توجه به شرایط، قطعاً این راکت‌ها تا سال 2025 مورد استفاده قرار خواهند گرفت.»

به گفته آندری کالینوسکی: « مذاکرات چندین قرارداد دیگر در حال انجام است و برنامه‌های توسعه‌ای مرکز خرونیچف موثر خواهد بود.» وی بر این باور است که سرمایه‌گذاری در توسعه مرکز خورنیچف در راستای برنامه‌های فضایی روسیه، ممکن است به طور کلی ده‌‌ها میلیون روبل در طی چندین سال هزینه در بر داشته باشد و این برنامه‌ها تا پایان سال انجام خواهد شد و این شرکت تا سال 2016 به یک شرکت کاملا سهامی تبدیل خواهد شد.

قابل ذکر است پروتون هم در پرتاب‌های تجاری و هم در پرتاب‌های دولتی، روسیه مورد استفاده قرار می‌گیرد. اولین راکت پروتون در سال ۱۹۶۵مورد استفاده قرار گرفت و همچنان این راکت در حال استفاده‌است. تمام راکت‌های پروتون در خورنیچف در موسکو ساخته شده و سپس برای پرتاب به پایگاه فضایی بایکونور انتقال می‌یابند. در بایکنور آن‌ها برای پرتاب به صورت افقی قرار گرفته تا برای پرتاب آماده شوند. ظرفیت پرتاب به مدار پایین زمین حدود ۲۲تن است. این میزان برای مدار ساکن زمینی ۵ تن است. پرتاب‌های تجاری با نشان خدمات بین‌اللمللی پرتابی شناخته می‌شوند. در پرتاب تجاری معمولی که برای مدار زمین‌ساکن در نظر گرفته شده، توانایی حمل بار تا ۴و۱۴۰ کیلوگرم تا ارتفاع ۳۵۷۸۶ کیلومتری را به مدار حمل نماید. این حمل در راستای °۱۹٫۷ است.

منبع

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل