نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

تلاش روسیه برای حفظ بازار گاز اروپا

پس از اعمال تحریم های اتحادیه اروپا در حوزه نفت و انرژی روسیه، برخی تحلیلگران تصور می کردند اروپا بدون کمک روسیه قادر به تامین گاز مورد نیاز خود نیست. شرایط اما به گونه ای دیگر رقم خورده و اروپا در شرایطی وارد زمستان می شود که نشانه ای از بحران انرژی در این قاره دیده نمی شود.

به گزارش سیناپرس، روسیه علی رغم تحریم های اعمال شده از سوی غرب در حوزه نفت و گاز،همچنان درتلاش است تا بازارهای اروپایی خود را حفظ کند و اگرچه طی روزهای اخیر اخباری مبنی بر قراردادهای گازی برخی کشورهای اروپایی همچون آلمان با قطر برای تامین گاز منتشر شد اما الکساندر نواک، معاون نخست وزیر روسیه روز گذشته اعلام کرد: بازار اتحادیه اروپا برای گاز طبیعی مایع روسیه (ال ان جی) باز است.

وی در ادامه توضیحاتش افزود که در ۱۱ ماه گذشته از سال ۲۰۲۲، عرضه این گاز به 19.4 میلیارد متر مکعب افزایش یافته است.

به باور این مقام ارشد روسیه، حتی اکنون نیز این بازار تعطیل نیست، به عنوان مثال امسال روسیه توانست عرضه ال ان جی به اروپا را به میزان قابل توجهی افزایش دهد. الکساندر نواک، تاکید کرد: این میزان در ۱۱ ماهه سال ۲۰۲۲ افزایش قابل توجهی داشته است و ما انتظار داریم تا پایان سال جاری به ۲۱ میلیارد متر مکعب برسد.

وی خاطرنشان کرد: علی رغم آمادگی اروپا برای سپری کردن زمستان بدون نیاز به گاز روسیه، هنوز کسری گاز در قاره سبز وجود دارد، بنابراین روسیه آماده از سرگیری عرضه این محصول از طریق خط لوله یامال – اروپا است. پس از ایجاد هاب گاز در ترکیه، روسیه همچنین مذاکراتی را برای افزایش عرضه از طریق این کشور انجام می دهد.

به گزارش سیناپرس، معاون نخست وزیر روسیه همچنین گفت: بازار اروپا کماکان با ما مرتبط است، زیرا کسری گاز در  کشورهای اروپایی وجود داشته و ما توانایی های لازم را برای عرضه این محصول داریم. در حال حاضر خط لوله یامال – اروپا که به دلیل انگیزه های سیاسی تعطیل شده، بلااستفاده باقی مانده و ما می توانیم مجددا از این طریق به اروپا گاز صادر کنیم.

در حال حاضر، روسیه گاز خود را از طریق خط لوله ترک استریم که با ظرفیت کامل در حال استفاده است، تامین می کند، در حالی که مسیر اوکراین روزانه ۴۲ میلیون متر مکعب گاز یا حدود یک سوم حجم ترانزیت مندرج در قرارداد را تامین می کند.

وی ضمن تاکید بر این موضوع که در حال حاضر، اجرای حجم اضافی گاز از طریق ترکیه پس از ایجاد هاب گازی در این کشور در حال اجرا است افزود: ما فعالانه با کشورهایی که در این پروژه شرکت خواهند کرد و همچنین با مصرف کنندگانی که به گاز روسیه نیاز دارند، کار می کنیم.

به گزارش سیناپرس، نواک همچنین خاطرنشان کرد: درخواست‌های مصرف ‌کنندگان اروپایی برای افزایش عرضه گاز همیشه وجود دارد. امروز می ‌توانیم با قاطعیت بگوییم که تقاضا برای گاز ما وجود دارد. بنابراین ما همچنان اروپا را بازاری بالقوه برای محصولات خود می‌دانیم.

مترجم: ندا جوادهراتی

منبع: tass

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل