نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

درمان درد روده از طریق مولکول گیرنده ای که سبب برد جایزه نوبل شد

به گزارش سیناپرس همدان، هدف قرار دادن گیرنده ای که مسئول حس لامسه و دما است، که اکنون محققان دریافته اند که در روده بزرگ ما وجود دارد، می تواند راه جدیدی برای درمان دردهای مزمن مرتبط با اختلالات گوارشی مانند سندرم روده تحریک پذیر فراهم کند.

تیمی که کولون را مورد بررسی قرار دادند، به سرپرستی پروفسور هونگژن هو در دانشگاه واشنگتن و پروفسور نیک اسپنسر در دانشگاه فلیندرز، حضور Piezo2، موضوع جایزه نوبل فیزیولوژی یا پزشکی 2021 را شناسایی کردند، که اکنون به عنوان مسئول حس لمس نور در پوست ما شناخته شده است.

پروفسور اسپنسر، استاد متیو فلیندرز در کالج پزشکی و بهداشت عمومی می گوید: با کشف اینکه این گیرنده در روده ما نیز وجود دارد، این پتانسیل وجود دارد که هدف قرار دادن انتخابی این کانال‌ها می‌تواند برای خاموش کردن طولانی‌مدت احساس درد از اندام‌های داخلی، بدون نیاز به مصرف مکرر داروهای ضددرد مواد افیونی استفاده شود.

درمان درد مزمن از اندام‌های داخلی، مانند روده یا مثانه، بسیار دشوار است. مواد اپیوئیدی، از جمله مرفین و مشتقات آنها معمولاً برای درمان انواع درد استفاده می‌شوند، اما درد احشایی به خوبی به درمان پاسخ نمی‌دهد و داروها با عوارض جانبی زیادی اعتیادآور هستند.

نویسندگان می گویند که دانش در مورد در دسترس بودن داروهای انتخابی  درد برای روده به دلیل عدم درک در مورد اینکه چگونه اعصاب حسی احساسات درد را از روده به مغز منتقل می کنند، در هاله ی از ابهام  مانده است.

پروفسور اسپنسر می گوید: قبلاً شناخته شده بود که بسیاری از کانال‌های یونی مختلف روی نورون‌های «حسگر درد» قرار دارند که از روده به مغز ارتباط برقرار می‌کنند، اما مطالعه ما که در مجله Neuron منتشر شد، اکنون کانال یونی اصلی را در روده بزرگ شناسایی کرده است که به تحریک مکانیکی که منجر به احساس درد می شود پاسخ می دهد.

علاوه بر این، ما کشف کرده‌ایم که کانال یونی اصلی که به این درد مکانیکی پاسخ می‌دهد عضوی از کانال یونی Piezo، به‌ویژه Piezo2 است.

از این دانش می‌توان روی هدف قرار دادن این کانال‌ها برای خاموش کردن احساس درد تمرکز کرد و امیدواریم که درمانی برای درد احشایی، که در شرایطی مانند سندرم روده تحریک‌پذیر، آندومتریوز یا سرطان‌های شکم رایج است، آماده کنیم، در حالی که از عوارض جانبی مخرب مواد اپیوئیدی اجتناب می‌کنیم.

مقاله «کانال‌های Piezo2 که توسط نورون‌های TRPV1-Lineage عصب‌دهنده کولون بیان می‌شوند، میانجی حساسیت مکانیکی احشایی هستند» در مجله Neuron منتشر شده است.

منبع: medicalxpress

مترجم: سید سپهر ارومیهء

خروج از نسخه موبایل