نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

چشم در چشم با کووید

دانشمندان UCLA می گویند که داروی بیماری های چشمی مورد تایید FDA نیز می تواند به مبارزه با کووید کمک کند.

به گزارش سیناپرس همدان، یک تیم تحقیقاتی میان رشته‌ای به رهبری دانشگاه کالیفرنیا، لس آنجلس (UCLA) کشف کردند که دارویی که قبلاً توسط سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) برای بیماری‌های چشمی تأیید شده بود، ورتپورفین، تکثیر SARS-CoV-2، ویروس ایجاد کننده COVID-19 را متوقف کرد. مطالعه آزمایشگاهی آن ها مسیر سیگنال دهی Hippo را به عنوان یک هدف بالقوه برای درمان در برابر کروناویروس شناسایی کرد.

بسیاری از فرآیندهای بیولوژیکی مهم انسان توسط واکنش‌های زنجیره‌ای پیچیده به نام مسیرهای سیگنالینگ کنترل می‌شوند، که در آن پروتئین‌های خاصی به عنوان مولکول‌های پیام‌رسان عمل می‌کنند که سیگنال‌های پروتئین‌های دیگر را تسهیل یا مسدود می‌کنند.

محققان اصلی در حال بررسی مسیر Hippo، که اندازه اندام‌های بدن را کنترل می‌کند، در مطالعات قبلی که توسط مؤسسه ملی سلامت در مورد ویروس زیکا انجام شده بود، بودند، که می‌تواند باعث کوچک شدن مغز در نوزادان شود. با توجه به اینکه به نظر می‌رسد این مسیر اثرات ضد ویروسی نیز دارد، مطالعه فعلی را برای بررسی SARS-CoV-2 آغاز کردند.

دانشمندان آزمایش‌هایی را با استفاده از نمونه‌های بافتی از افراد مبتلا به COVID-19 و همچنین سلول‌های قلب و ریه انسان کشت داده شده انجام دادند تا از نزدیک نشان دهند که سلول‌های سالم چگونه به عفونت SARS-CoV-2 پاسخ می‌دهند. آنها تغییراتی را در بسیاری از ژن های مرتبط با مسیر سیگنال دهی Hippo پس از عفونت مشاهده کردند. علاوه بر این، آنها پروتئینی به نام YAP یا پروتئین مرتبط با پذیرش را بررسی کردند که فعالیت آن با فعال شدن مسیر Hippo مسدود می شود.

دانشمندان دریافتند که در سلول های انسانی کشت شده، هم سویه اصلی و هم نوع دلتا SARS-CoV-2 مسیر Hippo را در چند روز اول پس از عفونت فعال کردند. وقتی آنها این مسیر را خاموش کردند و YAP را افزایش دادند، ویروس خودش را بیشتر تکثیر کرد. آنها همچنین سلول‌ها را با ورتپورفین، که YAP را در بیماری چشمی معروف به نئوواسکولاریزاسیون مشیمیه مسدود می‌کند، تیمار کردند و سپس آنها را با SARS-CoV-2 آلوده کردند. در سلول‌های تیمار شده با ورتپورفین، غلظت ویروس کرونا کمتر از حد قابل تشخیص بود، در مقایسه با بیش از 60000 واحد ویروس در هر میلی‌لیتر در گروه کنترل تیمار نشده.

نتایج نشان می‌دهد که ورتپورفین ممکن است کاندیدای درمان COVID-19 باشد و وضعیت آن به عنوان مورد تایید FDA می‌تواند راه‌اندازی آزمایش‌های بالینی را برای تأیید ایمنی و اثربخشی آن در برابر ویروس کرونا آسان‌تر کند. این مطالعه نشان داد که مسیر Hippo طی چند روز پس از عفونت SARS-CoV-2 فعال می‌شود، و این نشان می‌دهد که درمان‌هایی با استفاده از این مکانیسم می‌توانند قبل از بروز علائم، برای کاهش شدت بیماری به کار گرفته شوند.

منبع: scitechdaily

مترجم: کیانوش کرمی

خروج از نسخه موبایل