نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

جهان روشن تر از آن چیزی است که فکر می کردیم

به گزارش سیناپرس، بیش از هفت سال پیش، مأموریت نیوهورایزنز زمانی که اولین فضاپیمایی بود که از کنار پلوتو عبور کرد، تاریخ ساز شد. پیش از این رویارویی، فضاپیما داده ها و تصاویر به روز شده بسیاری از اجرام درونی و بیرونی منظومه شمسی را به زمین ارائه کرد. هنگامی که این فضاپیما از مدار پلوتون و قمرهای آن فراتر رفت، مأموریت جدیدی را آغاز کرد که موجب اولین برخورد با یک کمربند کویپر (KBO) شد.

اکنون که این فضاپیما از کمربند کویپر می گذرد، ماموریت دیگری دارد که دربرگیرنده اندازه گیری روشنایی کیهان است. این اندازه گیری ها به اخترشناسان اجازه می دهد تا تخمین های دقیق تری از تعداد کهکشان ها انجام دهند. طبق اندازه ‌گیری‌ های جدید نیوهورایزنز، نوری که از ستارگان فراتر از کهکشان راه شیری می ‌آید، دو تا سه برابر روشن‌تر از نور گونه‌ های شناخته شده کهکشان‌ها است، به این معنی که کیهان خیلی بیشتر از آن چیزی که فکر می ‌کردیم روشن است.

این مطالعه توسط چندین گروه تحقیقاتی بین المللی از موسسه فناوری روچستر (RIT)، ناسا، آزمایشگاه فیزیک کاربردی دانشگاه جان هاپکینز (JHUAPL)، دانشگاه کالیفرنیا ارواین و آزمایشگاه علوم فضایی (SSL) برکلی انجام شد.

به گفته محققان، روشنایی کلی کیهان به عنوان پس ‌زمینه نوری کیهانی (COB) شناخته می ‌شود که شامل نور پراکنده ‌ای است که توسط همه ستارگان و کهکشان ‌های کیهان منتشر می ‌شود. مانند پس ‌زمینه مایکروویو کیهانی (CMB)، تشعشعات باقی‌ مانده از انفجارهای بزرگ برای ستاره ‌شناسان مهم است زیرا به آن‌ها اجازه می دهد تا فهرستی از تمام مواد درخشان در کیهان تهیه کنند.

پژوهشگران توضیح می دهند:تلسکوپ‌های فضایی که در مدار نزدیک زمین می ‌چرخند نیز به دلیل غبار بین سیارات که نور پیش ‌زمینه ایجاد می ‌کند، در معرض تداخل نوری هستند. اما هر گونه نور تداخلی در پیش زمینه برای ماموریتی مانند نیوهورایزنز که اکنون در اعماق کمربند کویپر و در مسیر خروج از منظومه شمسی قرار دارد، بسیار کم است. برای محاسبه نور پس ‌زمینه کیهان، تیم تحقیقاتی صدها تصویر از نور پس ‌زمینه گرفته‌ شده را تجزیه و تحلیل کرد.

ترزا سایمونز (Teresa Symons) محقق فوق دکتری در دانشگاه کالیفرنیا ارواین، این مطالعه را رهبری کرد و در یک بیانیه مطبوعاتی توضیح داد: ما بر اساس جمعیت کهکشان‌هایی که وجودشان را می ‌دانیم، تخمین می ‌زنیم که چقدر نور باید تولید کنند، اما در نهایت شاهد رصد نور بیشتری هستیم. تعیین اینکه چه چیزی آن نور را تولید می کند، می تواند درک اساسی ما از چگونگی شکل گیری جهان در طول زمان را تغییر دهد.

او می افزاید: اندازه‌ گیری‌ های قبلی نشان داد که نور پس ‌زمینه کیهان روشن‌تر از حد انتظار است. در اوایل سال جاری یک تیم از دانشمندان دریافتند پس ‌زمینه نوری کیهانی دو برابر بزرگتر از آنچه در ابتدا تصور می شد، است. این آخرین نتایج، یافته های مطالعات قبلی را تأیید کرده و اشاره می‌ کند که باید منابع نور اضافی در کیهان وجود داشته باشد که هنوز آنها را در نظر نگرفته ‌ایم.

پژوهشگران می گویند: این مطالعات شامل آزمایش نور مادون قرمز پس ‌زمینه کیهانی و طیف‌نگار ناسا برای تاریخچه کیهان، عصر یونیزاسیون و کاوشگر یخ‌ها (SPHEREx) است که برای کسب اطلاعات بیشتر، نوسانات طیف ‌سنجی نور پس ‌زمینه کیهانی را انجام می‌ دهد.

شرح کامل این مطالعات در آخرین شماره مجله تخصصی Astrophysical منتشر شده است.

مترجم: سامیه خسروی زاده

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل