مریخ نوردهای ناسا اکسید منگنز را در سنگ های گیل پیدا کردند

به گزارش سیناپرس، نتایج مطالعه نشان می دهد که مریخ نوردهای ناسا اکسید منگنز را در سنگ های گیل پیدا کردند و این امر نشان می دهد که مریخ در مقایسه با زمین از نظر عناصر هالوژن کلر و برم غنی است.

هنگامی که مریخ نوردهای سازمان ملی هوانوردی و فضایی (ناسا)، اکسید منگنز را در سنگ‌های دهانه‌ های گیل و اندیور در مریخ کشف کردند، محققان به این نتیجه رسیدند که سیاره سرخ ممکن است میلیاردها سال پیش اکسیژن بیشتری در جو خود داشته است.

در این رابطه دانشمندان اعلام کردند: این مواد معدنی برای تشکیل به آب فراوان و شرایط شدید اکسید کننده نیاز دارند. محققان با استفاده از درس‌های آموخته‌ شده از سوابق زمین‌ شناسی در کره زمین، به این نتیجه رسیدند که حضور اکسیدهای منگنز نشان می ‌دهد که مریخ در گذشته خود افزایش دوره ‌ای در اکسیژن اتمسفر را تجربه کرده است. اما دانشگاه واشنگتن در سنت لوئیس مطالعه تجربی جدیدی انجام داد که این دیدگاه را تغییر می دهد.

در این پژوهش ها محققان دریافتند:در شرایط مشابه مریخ، اکسیدهای منگنز می توانند به راحتی در غیاب اکسیژن اتمسفر تشکیل شوند. با کمک مدل سازی جنبشی، دانشمندان به این نتیجه رسیدند که اکسیداسیون منگنز در جو غنی از دی اکسید کربن مورد انتظار در مریخ باستان بعید است.

جفری کاتالانو (Jeffrey Catalano) استاد علوم زمین و سیاره‌ شناسی و پژوهشگر این مطالعات گفت: ارتباط بین اکسیدهای منگنز و اکسیژن از مجموعه‌ ای از مشکلات اساسی ژئوشیمیایی دچار مشکل می شود.

او افزود: مریخ در مقایسه با زمین از نظر عناصر هالوژن کلر و برم غنی است. کاتالانو گفت که هالوژن های موجود در مریخ با زمین متفاوت است و مقادیر بیشتر آن می تواند برای سرنوشت منگنز مهم باشد.

محققان آزمایش‌ های متعددی با استفاده از کلرات و برومات برای اکسید کردن منگنز در نمونه‌ های آبی انجام دادند که برای تکثیر مایعات روی سطح مریخ در گذشته باستان ساخته شده بود.

کاتالانو در این باره گفت، دانشمندان از واکنش‌های مشاهده شده در طول کلرزنی آب آشامیدنی الهام گرفتند و افزود:درک سایر سیارات گاهی اوقات ما را ملزم می‌ کند که دانش به ‌دست ‌آمده از زمینه‌ های به ظاهر نامرتبط علم و مهندسی را به کار ببریم.

به گزارش سیناپرس، محققان کشف کردند که هالوژن ها منگنز حل شده در آب را هزاران تا میلیون ها بار سریعتر از اکسیژن به مواد معدنی اکسید منگنز تبدیل می کنند. دانشمندان بر این باورند که در شرایط اسیدی ضعیفی که در سطح مریخ اولیه یافت شد، برومات مواد معدنی اکسید منگنز را سریعتر از هر اکسیدان موجود دیگری تولید می کند و در بسیاری از این شرایط، اکسیژن قادر به تشکیل اکسید منگنز نیست.

منبع: financialexpress