نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

آزمایش خون جدید می تواند مصرف بیش از حد آنتی بیوتیک را کاهش دهد

به گزارش سیناپرس همدان، در کشورهای در حال توسعه، اکثر نسخه های آنتی بیوتیک نه تنها بی معنی هستند، تخمین زده می شود 70٪ تا 80٪ از آنها برای عفونت های ویروسی تجویز می شوند، که داروها آنها را درمان نمی کنند، آنها همچنین مضر هستند، زیرا استفاده بیش از حد از آنتی بیوتیک ها مقاومت آنتی بیوتیکی را تسریع می کند.

مشکل مشابهی در ایالات متحده وجود دارد، جایی که تخمین زده می شود 30٪ تا 50٪ از نسخه های آنتی بیوتیک برای عفونت های ویروسی داده می شود.

اکنون، یک آزمایش جدید مبتنی بر بیان ژن که توسط محققان Stanford Medicine و همکارانشان ایجاد شده است، می‌تواند به پزشکان در سراسر جهان این امکان را بدهد که به سرعت و با دقت بین عفونت‌های باکتریایی و ویروسی تمایز قائل شوند و در نتیجه مصرف بیش از حد آنتی‌بیوتیک را کاهش دهند. این آزمایش بر اساس نحوه واکنش سیستم ایمنی بیمار به عفونت است.

این اولین آزمایش تشخیصی از این دست است که در جمعیت های مختلف جهانی معتبر است،  که طیف وسیع تری از عفونت های باکتریایی را در بر می گیرد،  و تنها آزمایشی است که به اهداف دقت تعیین شده توسط سازمان جهانی بهداشت و بنیاد تشخیص های نوآورانه جدید برای رسیدگی به مقاومت آنتی بیوتیکی دست می یابد.

این اهداف شامل حداقل 90٪ حساسیت (تشخیص صحیح موارد مثبت واقعی) و 80٪ ویژگی (شناسایی صحیح موارد منفی واقعی) برای تشخیص عفونت های باکتریایی و ویروسی است.آزمایش جدید در مقاله ای که در 20 دسامبر در Cell Reports Medicine منتشر شد، توضیح داده شده است.

دکتر پوروش ختری، دانشیار پزشکی و علوم داده های زیست پزشکی و نویسنده ارشد مقاله گفت: مقاومت ضد میکروبی به طور مداوم در حال افزایش است، بنابراین تلاش های زیادی برای کاهش مصرف نامناسب آنتی بیوتیک صورت گرفته است. تشخیص دقیق اینکه آیا بیمار عفونت باکتریایی یا ویروسی دارد یکی از بزرگترین چالش های بهداشت جهانی است.

روش‌های موجود شامل رشد پاتوژن در پتری دیش است که چندین روز طول می‌کشد، یا آزمایش واکنش زنجیره‌ای پلیمراز  (PCR) که نیازمند شناخت پاتوژن خاص برای جستجو است.به همین دلیل است که در بسیاری از موارد، پزشکان آنتی بیوتیک را به صورت تجربی تجویز می کنند. آنها می گویند، ما به شما آنتی بیوتیک می دهیم و اگر بهبود پیدا کردید، عفونت باکتریایی داشتید، اگر این کار را نکنید، عفونت ویروسی دارید و آنتی بیوتیک را متوقف می کنیم.

از سیستم ایمنی بپرسید

این آزمایش یکی از مجموعه جدیدی از آزمایش‌های تشخیصی است که به پاسخ میزبان – یعنی نحوه واکنش سیستم ایمنی بیمار، برای شناسایی نوع عفونت نگاه می‌کند. آنها بیان ژن های خاصی را که در پاسخ ایمنی میزبان نقش دارند اندازه گیری می کنند.ختری گفت: سیستم ایمنی میلیون‌ها سال است که این کار را انجام می‌دهد و دائماً می‌آموزد که باکتری چیست، ویروس چیست و چگونه به آن واکنش نشان دهد. به جای اینکه به دنبال خود حشره بگردیم، می توانیم از سیستم ایمنی بدن بپرسیم.

با این حال، از آنجایی که این تست‌های پاسخ میزبان با استفاده از داده‌های اروپای غربی و آمریکای شمالی طراحی شده‌اند، انواع عفونت‌هایی را که در کشورهای با درآمد کم و متوسط شایع هستند، در نظر نمی‌گیرند. به ویژه، آنها در تشخیص تفاوت های ظریف تر بین عفونت های باکتریایی داخل سلولی و عفونت های ویروسی مشکل دارند.

از نظر اپیدمیولوژیک، عفونت‌های باکتریایی در کشورهای توسعه‌یافته معمولاً از باکتری‌هایی است که در خارج از سلول انسان تکثیر می‌شوند. این باکتری‌های خارج سلولی عبارتند از E. coli و آنهایی که باعث گلودرد استرپتوکوکی می‌شوند. در کشورهای در حال توسعه، عفونت‌های باکتریایی رایج مانند تیفوس و سل ناشی از باکتری های داخل سلولی، که در داخل سلول های انسان مانند ویروس ها تکثیر می شوند.

ختری گفت: سیستم ایمنی بر اساس اینکه عفونت باکتریایی خارج سلولی یا درون سلولی است، پاسخ متفاوتی دارد. دلیل مشکل شدن آن این است که وقتی باکتری در داخل سلول قرار می گیرد، مسیرها با پاسخ عفونت ویروسی همپوشانی دارند.

تست‌های پاسخ میزبان فعلی می‌توانند عفونت‌های باکتریایی خارج سلولی را از عفونت‌های ویروسی با دقت بیش از ۸۰ درصد تشخیص دهند، اما می‌توانند تنها ۴۰ تا ۷۰ درصد عفونت‌های داخل سلولی را شناسایی کنند.

داده های متنوع

برای ایجاد یک آزمایش تشخیصی که می تواند هر دو نوع عفونت باکتریایی را از عفونت های ویروسی جدا کند، تیم Khatri از داده های بیان ژن در دسترس عموم از 35 کشور استفاده کرد. این شامل 4754 نمونه از افراد در سنین، جنس و نژادهای مختلف با عفونت های شناخته شده بود. ختری گفت که تنوع بیماران، عفونت ها و انواع داده ها بیشتر نمایانگر دنیای واقعی است.

آنها با استفاده از یادگیری ماشین و نیمی از این نمونه‌ها، هشت ژن را شناسایی کردند که در عفونت‌های باکتریایی و ویروسی متفاوت بیان می‌شوند. آنها آزمایش هشت ژنی خود را بر روی نمونه های باقی مانده و بیش از 300 نمونه جدید جمع آوری شده از نپال و لائوس تأیید کردند.

آنها دریافتند که این هشت ژن می توانند عفونت های باکتریایی داخل سلولی و خارج سلولی را از عفونت های ویروسی با دقت بالایی تشخیص دهند و به حساسیت 90 درصد و ویژگی 90 درصد دست پیدا کنند. این اولین آزمایش تشخیصی است که استانداردهای پیشنهادی سازمان بهداشت جهانی و بنیاد تشخیص های نوآورانه جدید را برآورده می کند (و از آن فراتر می رود).

ختری گفت: ما نشان داده‌ایم که این امضای هشت ژنی دارای دقت بالاتر و تعمیم‌پذیری بیشتری برای تشخیص عفونت‌های باکتریایی و ویروسی است، صرف نظر از اینکه داخل سلولی یا خارج سلولی باشند، چه بیمار در یک کشور توسعه‌یافته یا در حال توسعه باشد، مرد یا زن چه یک نوزاد یا یک پیرمرد 80 ساله.

او امیدوار است که آزمایش تشخیصی جدید در نهایت بتواند به یک آزمایش نقطه مراقبت ترجمه شود و توسط پزشکان کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه پذیرفته شود، زیرا فقط به نمونه خون نیاز دارد و می تواند در 30 تا 45 دقیقه انجام شود. تیم او برای ثبت اختراع در این آزمون درخواست داده است.

منبع : medicalxpress

مترجم: سید سپهر ارومیهء

خروج از نسخه موبایل