جلوگیری از تخریب جنگل‌ها با اجرای طرح زراعت چوب

زراعت چوب علاوه بر نقش غیر قابل انکاری که در حفظ جنگل‌ها به عنوان میراث ارزشمند و بین نسلی دارد، می‌تواند در رونق تولید و اشتغال هم سهم بسزایی داشته باشد.

به گزارش سیناپرس اردبیل، حسین سرافراز، کارشناس مرتع و جنگل در گفتگو با خبرنگاران با بیان اینکه زراعت چوب در سال‌های اخیر با هدف جلوگیری از قاچاق چوب و تخریب جنگل‌ها در برخی از استان‌ها شروع شده که می‌تواند راه نجات طبیعت و جنگل از دست سودجویان باشد، افزود: اجرای طرح زراعت چوب علاوه بر سود دهی و اشتغالزا بودن محل مناسبی برای گردشگری است که از این طریق درآمد نسبتاً قابل‌توجهی برای زارعان به‌همراه خواهد داشت.

وی با اشاره به اینکه افزایش زراعت چوب منجر به کاهش وابستگی به واردات چوب و جلوگیری از خروج ارز کشور می‌شود، افزود: علاوه بر این توسعه زراعت چوب منجر به کسب درآمد، اشتغال زایی و حتی صادرات آن در منطقه می‌شود.

سرافراز بیان کرد: یکی از وظایف مهم سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری حفظ آب، خاک و پوشش گیاهی است و برای حفاظت از جنگل بهترین راهکار زراعت چوب است که اصلی‌ترین عامل بازدارنده قاچاق چوب محسوب می‌شود.
وی گفت: مسئله گران شدن نرخ ارز، زیاد شدن الوار و چوب‌های وارداتی سبب افزایش قیمت چوب‌های داخلی شده و از طرفی به دلیل ممنوعیت برداشت چوب‌ها از جنگل‌های شمالی کشور موجب شده تا نسبت به گذشته استقبال از این طرح بیشتر شود.

این کارشناس ادامه داد: برای حمایت از توسعه طرح زراعت چوب، اعطای تسهیلات وام کم‌بهره، اختصاص ارزان‌قیمت اراضی دولتی، توزیع نهال رایگان در کنار استفاده از آب‌های نامتعارف شهری در مناطق کم آب از مهم‌ترین طرح‌های حمایتی است که باید دولت در اختیار سرمایه گذاران قرار دهد. همچنین بهره‌برداران می‌توانند از اراضی دولتی که به‌صورت مزایده هرساله در اختیار بهره‌برداران قرار می‌گیرد استفاده کرده و سالانه مبالغی تحت عنوان اجاره به دولت پرداخت کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا