نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

حداقل هزینه زندگی در تهران 25 میلیون تومان است

هر چند، حجت الله عبدالملکی منتقدان بسیاری دارد، اما برخی از اقتصاد دانان، تصمیم او برای رشد 57.4 درصدی حقوق و دستمزد کارگران در سال 1401 را اقدامی مثبت ارزیابی کردند که از بسیاری مسائل امنیتی_ معیشتی جلوگیری کرد. در حال حاضر حداقل بگیران بدون سابقه و اولاد قریب 5679750 تومان حقوق ماهیانه دریافت می کنند. دستمزدی که با توجه به رشد قابل توجه نرخ تورم در کشور از سوی فعالان صنفی ناچیز شمرده می شود.

به گزارش سیناپرس، حمید حاجی اسماعیلی فعال بازار کار و امور کارگری در گفتگو با رسانه ها خط فقر در تهران و کلانشهرها را 18 میلیون تومان اعلام کرد. برخی دیگر از کارشناسان نیز بر عدد 23 میلیون تومان به عنوان خط فقر معیشتی برای یک خانواده کارگری در تهران و کلانشهرها تاکید کردند.

در حال حاضر، رشد قابل توجه تورم در سال جاری، بسیاری از کارشناسان را غافل گیر کرده است.

مرکز آمار ایران به تازگی اعلام کرد: نرخ تورم نقطه ای برای خانوارهای سراسر کشور به بیش از 48 درصد و همچنین نرخ تورم سالانه نیز به 45 درصد رسید. این به این معنی است که هر خانواده به صورت متوسط 45 درصد بیشتر از سال قبل برای خرید اقلام مورد نیازش هزینه می کند. این در حالی است که این آمار کمتر از آمار محاسبه شده توسط بانک مرکزی و برخی اقتصاد دانان  است و آنها نرخ تورم را بیش از این عدد ارزیابی می کنند.

فرامرز توفیقی رئیس کمیته دستمزد، شورای عالی اسلامی کار کشور در اینباره به خبرنگار سیناپرس گفت: طبق بند یک قانون اسلامی کار مقرر شده است که تعیین دستمزد هر ساله باید طبق نرخ تورم صورت گیرد. همچنین بر اساس یکی دیگر از مواد این قانون، به صورت واضع تعیین شده است که تعیین نرخ دستمزد باید به گونه ای باشد که فرد بتواند هزینه های زندگی خود و خانواده را به صورت مکفی تامین کند. اما متاسفانه حدود 4 یا 5 سال است که سبد معیشتی نه در توافق با نهادهای صنفی کارگری که توسط خود دولت تعیین می شود.

 وی در ادامه افزود: اگر همین سبد معیشتی اعلامی از سوی دولت را نیز ملاک قرار دهیم، باید گفت که  سبد معیشتی خواروبار کارگری اعلامی در سال قبل حدود 9 میلیون تومان بوده است. با توجه به آنکه طبق آمارهای اظهار شده نرخ تورم خوراک حدود 65 درصد است، تامین سبد معیشت در سال جاری حداقل 16 تا 17 میلیون تومان هزینه دربر دارد. با توجه به اینکه حقوق دریافتی کارگران در حال حاضر حدود 6 میلیون تومان است، این رقم دریافتی با هزینه های سبد معیشت و هزینه اعلامی مسکن، تفاوت بسیار فاحشی دارد. با توجه به نرخ تورم خوراکی، مسکن و دیگر اقلام تعیین کننده، حداقل هزینه مورد نیاز برای یک خانواده 3 نفر ساکن در تهران، 25 میلیون تومان در ماه است.

وی همچنین در پاسخ به سوالی در مورد اعتراض برخی جوامع صنفی کارفرمایی به افزایش 57 درصدی حقوق کارگران در سال جاری گفت: متاسفانه این نهادهای صنفی به جای آنکه در دست تولید کنندگان و بازرگانان واقعی باشد، بعضاً به دست برخی افراد دلال و سودجو اداره می شود، آنها همانگونه که دلسوزی نسبت به رنج‌‎های جامعه حقوق بگیر ندارند، نسبت به صدمات وارده به صنعتگران و تولید کنندگان نیز در عمل بی تفاوت بوده اند.

توفیقی همچنین گفت: با توجه به چسپندگی نرخ ارز به بسیاری از بازارها و خدمات و کالاهای اساسی مورد نیاز آحاد جامعه، بسیار قابل پیش بینی است که نرخ دلار 40 هزار تومانی چه تاثیر عمیقی بر رشد قیمت ها بر جای می گذارد. در حال حاضر صاحبان کسب و کار و واحدهای صنعتی ناچار هستند که مواد اولیه را با نرخ جدید ارز تامین کنند که این مساله نیز در سریع ترین زمان ممکن اثر خود را در سفره های کوچک شده مردم نشان می دهد.   

گزارش:هیرش سعیدیان

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل