نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

نور آبی کتاب‌های الکترونیکی مانع خوابیدن شما می‌شود

بنابر مطالعات محققان آمریکایی دانشگاه بوستون، کتاب‌های الکترونیکی (در تبلت‌ها یا کتابخوان‌های الکترونیک) فرآیند به خواب رفتن را به تاخیر می‌اندازند، بنابراین توصیه می‌شود شب‌ها قبل از خواب از خواندن کتاب‌های الکترونیک خودداری کنید. به بیان دیگر، کتاب کاغذی «واقعی» حداقل از روی میزهای کنار تخت هنوز نباید ناپدید شود.

به گزارش سیناپرس، در جریان این مطالعه، 12 داوطلب موافقت کردند که به مدت 4 ساعت هر شب قبل از رفتن به رختخواب، یا روی کاغذ (کتاب کلاسیک) یا روی یک رسانه الکترونیکی (کتاب الکترونیکی)، به مدت 5 روز متوالی مطالعه کنند. به خواب رفتن، مدت و کیفیت خواب آنها به صورت موازی به مدت دو هفته مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. به گزارش سیناپرس، نتیجه از این قرار بود: خوانندگان کتاب الکترونیکی دیرتر، حدود یک ساعت بعد از رفتن به رختخواب، به خواب می‌روند، شب‌ها کمتر می‌خوابند و روز بعد احساس هوشیاری پایین‌تری دارند. همچنین برای مدت زمان خواب مساوی، خوانندگان کتاب الکترونیکی خود را خسته‌تر از دیگران اعلام کردند.

این مشاهدات تایید می‌کند: آن نور آبی که توسط صفحه‌های نمایشگر منتشر می‌شود، ترشح ملاتونین (هورمونی که مسئولیت ریتم خواب و بیداری ما را بر عهده دارد) ما را مختل می‌کند و در نتیجه ساعت بیولوژیک‌مان را بر هم می‌زند.

هیچ چیز مانند یک کتاب واقعی باعث خوابی خوب نمی‌شود

بنابراین توصیه می‌شود که شب‌ها خواندن کتاب‌های کاغذی به جای ورژن الکترونیک و نمایشگری آنها در اولویت قرار بگیرد. این توصیه حتی برای کودکان و نوجوانانی که مدت زمان خواب آنها در حال کاهش است و صفحه نمایش برای آنها بخشی جدایی‌ناپذیر از سبک زندگی است، مهم و ضروری است.

در نتیجه، دستورالعمل‌هایی که با هدف محدود کردن زمان صرف شده در مقابل نمایشگرها انجام می‌شود، بیش از یک توصیه کوتاه است و نباید فقط به کتاب‌های الکترونیکی مربوط شود. صفحه نمایش رایانه و گوشی‌های هوشمند نیز نور آبی ساطع می‌کنند که بر ریتم خواب و بیداری ما تأثیر می‌گذارد. در نتیجه از غروب به بعد استفاده از این دستگاه‌ها باید محدود شود یا یک برنامه‌ریزی کاملا دقیق برای استفاده از آنها وجود داشته باشد!

منبع: e-sante

مترجم: زهرا علی‌دوست

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل